En Transalp som har gått ovanlig få mil. Motorcykeln var del av en privat samling och köptes av mig för en resa genom Alperna.
Jag gjorde en omfattande genomgång av hela hojen för att inte blir ståendes på grund av någon småsak.
Både fram och bakdäck ( original från 1997!) byttes till Michelin Tourance.
Skivbromsoken fick nytt fett för att blir rörliga igen. Frambromsen fick nya bromsklossar och stålflex ledningar samt ny bromsvätska.
Gaffelolja byttes.
Motorolja och filter byttes. Kopplingsvajern blev smörjd.
Nytt luftfilter.
Justerade ventiler och bytte kylvätska.
Kedjan behövde enbart rengöring och en del nytt kedjespray. Efter 500mil behövde den ingen justering.
Jag monterade en förlängning av stänkskärmen framför bakhjulet, för att skydda fjäderbenet mot vattenstänk.
Monterade bagagehållare för Givi packväskor.
Jag bytte backspeglar - original speglar har en gummi insats, som var trasig.
Motorcykeln har störtbågar monterade.
Jag körde från 1000 till 1500 mil utan minsta krångel. Transalpen var exemplarisk pålitlig. Motorn är redan ikonisk för sin hållbarhet.
Det finns en, två små repor på tanken. Några skrapmärken på sadeln av någon som tydligen hade svårt att lyfta benet över sadeln - absolut inget allvarligt.
Allt jag har sett på hojen bekräfter den låga körsträckan.
Förresten lyckades jag alldrig att använda hojens fartresurser i Alperna. Det är ingen racer men kraften räcker absolut till. Det är en härlig maskin för att resa långt med.
Och ja: toppboxen Givi Dolomiti följer inte med. Hela kittet (2 väskor och topcase kostade 12000 kr) men kan köpas om intresse finns.
En smidig Tank väska från SM mototech, en reserv CDI box och ett bromshandtag kan däremot följa med.