Biltest - BMW iX3
BMW-iX3-20

Test: BMW iX3

BMW iX3 tenderar att vara ordinär. Men är det ett bra eller dåligt drag av BMW?

TEXT & FOTO: Jacob Dalby
Om du inte är intresserad av bilar blir det svårt att avgöra. Elbilen BMW iX3 är väldigt lik sina syskon med förbränningsmotorer, och för det otränade ögat är det svårt att se att det här är en elbil.
Först kom BMW i3, en futuristisk elbil med massor av återvinningsbara material och kolfiberkonstruktion. Sju år senare kom BMW med sin andra elbil, BMW iX3, som också har fått ett facelift.
Faceliftet är begränsat till kosmetiska förändringar med en skarpare front och några annorlunda bakljus som generellt gör iX3 mer spännande att titta på. Men bredvid i3 är iX3 anmärkningsvärt ordinär. iX3 ser exakt ut som den vanliga X3. Samtidigt har den både ett mindre batteri och mindre effekt än sina närmaste konkurrenter, Mercedes EQC och Jaguar i-Pace. Men det kanske inte är så farligt.

iX3 - den sparsamma

Eftersom BMW iX3 är baserad på plattformen för den vanliga X3 finns det bokstavligen inget utrymme för ett särskilt stort batteri. Och för att inte kompromissa för mycket med kupéutrymmet hänger batteriet under golvet och tar upp lite utrymme - 25 mm för att vara exakt. Men... Vem bryr sig egentligen om det i vardagen? Det är ändå en absolut minoritet av BMW iX3 som används offroad.
Men det är inte bara batteriet som är litet i en bil som iX3. Effekten är också liten med 286 hästkrafter och 0-100 km/h-tiden är bara 6,8 sekunder. Men... vem bryr sig egentligen om det i vardagen? Det är en absolut minoritet som vill bli skjuten ur kanonen på daglig basis i alla fall.
Nej, det är det inte. BMW har tagit ett annorlunda grepp med iX3. Istället för snabb prestanda som ser bra ut på pappret, har BMW tänkt på hur iX3 faktiskt används. Tack vare färre hästkrafter och bakhjulsdrift istället för fyrhjulsdrift når iX3 en räckvidd på 461 kilometer. Det är ganska bra för ett så litet batteri i en stor SUV - och det är längre än de tidigare nämnda konkurrenterna.
Den goda räckvidden från det lilla batteriet är möjlig eftersom iX3 är ganska sparsam med sin förbrukning. Särskilt jämfört med sina konkurrenter. Bland de tre ovan nämnda har iX3 den längsta räckvidden per kWh med en förbrukning på 18,5 kWh/100 km.
När vägen svänger märker du sällan att iX3 är bakhjulsdriven och inte fyrhjulsdriven. Det finns gott om grepp från de breda däcken och eventuell överstyrning är lätt att förutse. Samtidigt har bakhjulsdriften fördelen av en kortare svängradie, vilket är särskilt attraktivt i staden.
Styrningen är exakt, precis som vi förväntar oss av en BMW, även om det inte finns mycket känsla. För personer som är vana vid att köra BMW kan styrningen verka lite platt och oengagerad. Det finns dock tillräckligt med respons för att göra den lätt att hantera.
Tillsammans med ett väl avstämt chassi som hittar kompromissen mellan komfort och sportighet, även med stora 20-tumshjul, känns iX3 bekväm att köra - även på långa resor. Även tack vare ljudet, som är ett av de mest behagliga elbilsljuden som finns.

Lite för smart regenerering

Som med alla elbilar används inbromsningen i iX3 för att regenerera kraft, vilket hjälper till att hålla batteriets laddningsnivå längre. I iX3 är regenereringen intelligent och med hjälp av GPS och radar känner systemet av vilken hastighet du vill ha framåt. Men det är här det blir lite för smart för mig.
Oavsett om det gäller kurvor, rondeller eller hastighetsbegränsningar doserar systemet bromskraften så att den passar en given hastighet framåt. Så om du lyfter foten från gaspedalen tidigt kommer du att glida mer än om du lyfter lite senare, där systemet kommer att sänka hastigheten snabbare. Detta innebär att den kraft med vilken bilen bromsar när du lyfter foten från gaspedalen varierar från gång till gång.
Det låter avancerat och smart, men det kanske är precis smart nog. Jag tror att jag vet hur fort jag vill köra genom kurvor och rondeller. Och eftersom kraften som används för att bromsa aldrig är densamma när jag lyfter foten från gaspedalen måste jag kompensera genom att inte lyfta foten hela vägen. Det kräver för mycket tankekraft.
Hur som helst är det svårt att vänja sig vid. Kanske fungerar det för dig. Men som tur är kan du naturligtvis stänga av systemet och bestämma själv.

Ett stort tack

Inuti kupén finns ett stort tack till BMW. De har hållit fast (för tillfället) vid iDrive-hjulet och riktiga fysiska knappar för infotainmentsystemet. BMW har inte slängt in alla funktioner i skärmen. Det är rent av befriande att kunna trycka på en knapp en gång och komma till den meny jag vill ha eller välja en förprogrammerad radiostation. Ja... så gammal är jag.
Det innebär också att du helt enkelt kan stänga av geststyrning (standard med Charged Plus-utrustning), där du kan använda gester i luften för att styra ljudnivåer och mer. Det är mycket enklare att bara använda ratten och knapparna.
Men när du väl behöver använda pekfunktionen på skärmen fungerar den riktigt bra. Själva 12,3-tumsskärmen ser bra ut och svarar bra på inmatningar. Klarheten är också i toppklass.
Detsamma gäller för den stora head-up-displayen (standard med Charged Plus-utrustning), som också är kristallklar. Samtidigt ger den mig bara den information jag behöver när jag behöver den och låter den försvinna igen när jag inte behöver den. Så jag har inte ständigt all möjlig irrelevant information nära till hands när jag tittar ut genom vindrutan.

Hytten är som vi förväntar oss den

Trots att iX3 tillverkas i Kina är kupén precis som vi förväntar oss att den ska vara och som om den hade rullat ut från en fabrik i Tyskland. Eller USA för den delen.
Materialkvaliteten är utmärkt och jag sitter bekvämt i sätena, som ger stöd där det behövs. Som förväntat är sittpositionen också perfekt i denna BMW, så även långa resor orsakar inte ömma lemmar.
Det stora glastaket, som ger känslan av en luftig kupé, är standard oavsett utrustningsnivå. Det är däremot inte ljudsystemet Harman Kardon. Du behöver Charged Plus, vilket är lite synd eftersom det spelar ganska bra.

Vanlig, men precis lagom

BMW iX3 är för dig som vill ha en premiumelbil utan att ta i för mycket. Den ser vanlig ut och om du inte känner till eller är intresserad av bilar kommer du inte att inse att det är en elbil.
Samtidigt kommer iX3 långt på en enda laddning och längre än sina närmaste konkurrenter tack vare en enda elmotor. Det handlar om räckvidd snarare än snabba 0-100-tider, så iX3 får höga poäng på de faktorer som verkligen spelar roll i vardagen. Och den är dessutom billigare än sina rivaler.
Om det inte måste vara tyskt finns det andra alternativ som är billigare och mer tekniskt avancerade. Ta till exempel Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 eller Tesla Model Y.
Om du gillar iX3 men inte är redo för en helt eldriven upplevelse finns X3 även som plug-in hybrid.
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer