Biltest - BMW X5
MBB-TEST-BMW-X5-50e-181

Test: BMW X5 är fortfarande bäst i klassen

En smickrande facelift för den stora X5 kommer också med en plug-in hybrid som har ökat med hela 95 hk. Vi provkör BMW X5 xDrive50e.

TEXT OCH FOTO Morten B. Bek
Att det var bättre förr är bara en illusion. Men en sak som faktiskt var bättre förr är priset på BMW X5. När jag testade den tidigt på våren 2021 var den då helt nya SUV:en utrustad med 394 hästkrafter och kunde, om man ska tro WLTP, köra 83 kilometer på en enda laddning kostade den betydligt mycket mindre än idag.
Nu testas den faceliftade X5 som en plug-in hybrid som idag kostar från 1 009 400 kronor.

Hästkrafter i mängder

Den har fått en facelift och på många sätt är det inte samma basbil som jag testade 2021. Du kan se att den har uppdaterats eftersom fronten är hårdare och kantigare, och strålkastarna verkar kisa.
Naturligtvis har inredningsarkitekterna också kallats in för uppdateringen. De hade fullt upp med att flytta ut de gamla skärmarna, där instrumentering och infotainment var separata, och sedan installerade de den lätt böjda panelväggen med båda enheterna under samma tak.
Men de har egentligen inte haft så mycket att göra, förutom de speciella greppen för de nästan dolda luftventilerna, som ser ut lite som avhuggna fingrar, och de bakgrundsbelysta pilarna som ramar in X5-namnet. Det mesta är en kopia av vad den faceliftade X7 är utrustad med, vilket inte är förvånande eftersom de två stora SUV:arna tillverkas sida vid sida i den amerikanska södern i Spartanburg-fabriken.
Hela hybridsystemet har förstärkts med inte mindre än 95 hästkrafter och namnet på varianten har ändrats från xDrive45e till xDrive50e. 489 hästkrafter är också något att skryta med, även om några konkurrenter kan göra ännu mer.

SUV i expressfart

Elmotorn har fått ett rejält lyft och står för den allra största delen av den ökade prestandan. Den har fått 84 hästkrafter extra och har nu 197 hästkrafter. Totalt finns det också 100 Nm mer vridmoment. Och det är fortfarande den sexcylindriga 3-litersmotorn med cylindrarna i rad som gäller.
Hybridbatteriet var stort redan i 2021 års modell: 24 kWh, varav 22,3 kWh var tillgängliga. Räckvidden var 83 elektriska kilometer, men du kunde bara ladda med 3,7 kW. Tack, BMW, för att ni ökade laddningen till 7,4 kW. Batteriet tar nu längre tid att ladda eftersom det har vuxit till 29,5/25,7 kWh, så räckvidden i den testade M Sport (lägsta utrustningsnivå) är 96 kilometer.
Den kraftfullare elmotorn har det överskott som kommer av att inte bara ha den gamla elmotorns 113 hk i en 2,5 ton tung SUV. X5 fungerar utmärkt som en avslappnad "elbil", men när bensinmotorn kommer in i bilden är förhållandet mellan de två lite mer besvärligt än jag minns.
Bensinmotorn vaknar med ett stänk och i vissa fall är växlingarna oprecisa. Men sedan kommer jag tillbaka till det faktum att R6-motorn har det finaste metalliska ljudet. Det är aldrig irriterande, inte ens när man accelererar som om man hade stulit den, och den stora bilen rör sig också riktigt snabbt.

En bekväm resa

Ju större BMW, desto bättre fjädringskomfort och desto bekvämare körning. Det låter som den mest naturliga saken i världen, men det är något som verkligen har tagit fart först under de senaste 10 åren. Under många år var X5 en stelbent klump, men den har gått vidare från det.
Adaptiv luftfjädring, inte alltför direkt styrning och blygsamma 20-tumshjul ger den några av de bästa köregenskaperna i sin klass. X5 har också den tystnad och frånvaro av kabinljud som jag tyvärr inte kunde säga om Range Rover Sport när jag testade den förra sommaren.
I den stora SUV-klassen kan du förvänta dig elektriskt justerbara säten och sublimt stöd på långa resor, och du kan förvänta dig mycket utrustning. Det är också en del av förklaringen till det högre priset än 2021, då testbilen var en xLine (inte längre tillgänglig), idag är det en M Sport. Head-up display, Harman Kardon ljudsystem, flera assistanssystem finns nu på listan över standardutrustning.
Att ta bort så många knappar i kupén som BMW har gjort på senare tid är inte direkt en vinnare, även om det resulterar i en interiör med ett tydligt, elegant utseende. Det finns en labyrint av menyer i infotainmentsystemet, men inga ordentliga displayer för den digitala instrumenteringen. Man lever med det, men det kunde vara bättre.
Om jag kunde köpa X5 som den var 2021, med 384 hästkrafter och ett något mindre batteri, skulle det vara mer än tillräckligt. Kanske skulle det påverka priset lite, för ett frånpris på 1 009 400 kronor är ett högt pris, även för den bästa bilen i sin klass. Men X5 kan mer, har mer utrustning och ser ännu bättre ut än den gjorde 2021, så du får faktiskt mer än du gjorde förr i tiden.
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer