Biltest - Peugeot E-2008
Peugeot-e-2008-FL-17

Test: Peugeot E-2008

Även elvarianten av Peugeot 2008 har uppdaterats, men den här gången med ny elteknik. Precis som den "vanliga" 2008 har den fått en facelift som bara gör designen på den redan grymma 2008 ännu bättre.

TEXT & FOTO Jacob Dalby De nya designdetaljer inkluderar en ny, bredare kylargrill på utsidan. I fronten finns en uppdaterad design av de karakteristiska "ljusklorna" som finns på alla nya Peugeot-modeller. Baktill finns nya LED-lampor. Och som standard finns nu en 10-tumsskärm för infotainment.

Ny elektrisk teknik

En av de större uppgraderingarna finns under skalet - vilket i sig är en mycket viktigare uppdatering för E-2008 än designen. Batteriet har vuxit från 50 till 54 kWh. Det låter inte så mycket, men det bidrar till att öka den angivna räckvidden på en enda laddning till drygt 400 kilometer - ursprungligen var den drygt 300 kilometer.
Samtidigt finns det mer kraft, E-2008 har nu 156 hästkrafter jämfört med 136 hästkrafter i sin föregångare. Det låter inte så mycket, men det är ändå en ökning med 15 procent. Men 156 hästkrafter är långt ifrån tillräckligt för att göra E-2008 till en raket.
Detsamma gäller laddningen, som lyckligtvis är trefas och 11 kW vid hemmaladdning, men på snabbladdarna uppnår Peugeot E-2008 maximalt 100 kW. Det är samma hastigheter som den nya Hyundai Kona.

Hur körs den?

Precis som att laddningen inte sker blixtsnabbt, är det samma sak med köregenskaperna. Det fulla vridmomentet från 0 km/h, precis som i alla andra elbilar, gör att E-2008 känns kvick från start, men kraften försvinner snabbt, vilket gör accelerationen mer sömnig. Särskilt om du inte ställer in körprogrammet på Sport. E-2008 startar alltid i körprogrammet "Normal" och här finns inte all kraft tillgänglig. För att få ut alla 156 hästkrafter måste körprogrammet "Sport" väljas - och det måste göras varje gång. Detta är naturligtvis för att göra det lättare att spara kraft och få kraften att räcka längre. Även med 156 hästkrafter finns det lite "vridmomentstyrning", där bilen drar åt höger vid hård acceleration, och hjulspinn är inte en sällsynt företeelse på våta och något ojämna vägar.
Om du kör E-2008 för första gången kan bromspedalen kännas lite konstig. Det varierar lite hur hårt man måste trycka ner den när bromsningen växlar från att återvinna energi till batteriet. Men man vänjer sig ganska snabbt.

Den originella inredningen

Vad jag däremot aldrig kommer att vänja mig vid är den lilla ratten i nästan alla Peugeot-modeller. E-2008 är också utrustad med Peugeots i-Cockpit; den lilla ratten och instrumenteringen som du måste titta över ratten för att se. Normalt tittar man genom ratten.
Instrumenteringen är digital och med GT-utrustning är den till och med 3D. Det innebär att viss information är markerad i förhållande till annan och det ger faktiskt en ganska häftig effekt - lite som ett hologram. Instrumenteringen har också många konfigurationsmöjligheter och kan till exempel visa både navigation och en stor hastighetsmätare samtidigt.
Den centrala infotainmentskärmen är 10" som standard i alla utrustningsnivåer. Systemet fungerar bra och är lätt att navigera. Detsamma kan sägas om växelväljaren, som har förvandlats till en liten knapp på mittkonsolen. Det finns, som sig bör, trådlöst Apple CarPlay och Android Auto.

Trevligt och tilltalande paket, men…

Det råder ingen tvekan om att Peugeot E-2008 är ett tilltalande paket med sin attraktiva exteriör, fina komfort och uppdaterade kupé. Det är en bil du vill bli sedd i. Men andra modeller lurar i kulisserna.
Peugeot erbjuder endast två års garanti, vilket är långt ifrån till exempel Hyundai Kona med fem års garanti och väldigt långt ifrån en kinesisk konkurrent som BYD Atto 3, som också är en något billigare bil.
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer