Biltest - Polestar 2
Polestar-2-Facelift-20

Test: Polestar 2

Konkurrensen hårdnar för Polestar 2 och därför är en stor teknisk uppdatering på sin plats.

Man måste sälja bilar för en femma om de vill hoppas på att gå om Tesla i total försäljning i år. Model Y är den mest sålda bilen, men med en ny och omfattande uppdatering är det inte otänkbart att den billigare Model 3 kommer att stiga från sin redan imponerande fjärdeplats.
Polestar har levererat starka försäljningssiffror sedan lanseringen för två år sedan. De känner dock fortfarande av effekterna av den intensifierade konkurrensen, där Polestar 2 för närvarande rankas något lägre i försäljningsstatistiken med färre sålda enheter än sin huvudkonkurrent, Model 3.
Lyckligtvis för Polestar 2 kommer den också med en omfattande 2024-uppdatering, som levereras till de första kunderna i dessa dagar. En uppdatering som inte bara landar vid en strategiskt bra tidpunkt, utan också lyfter bilen till nya höjder.

Omfattande facelift?

Ja, Polestar 2-uppdateringen är verkligen omfattande, även om det inte syns med blotta ögat. Utvändigt är förändringarna begränsade till en ny front, där kylargrillen nu är en integrerad platta som omsluter radar- och sensorenheter, istället för en klassisk gallergrill.
Polestar 2 ser likadan ut - även i kupén. Inte mycket har förändrats, och när det gäller den yttre designen spelar det ingen roll för mig. Jag tycker fortfarande att Polestar 2 ser knivskarp ut! På insidan hade jag kunnat tänka mig en lite större skärm, men strunt samma.
Det är i det tekniska rummet som uppdateringen kan klassificeras som omfattande. Det är här Polestar 2 verkligen glänser med ett batteri som har vuxit till 82 kWh i den testade Long Range Single Motor. Här får du 104 kilometer mer att leka med jämfört med före uppdateringen och totalt 655 km.
Förutom ett större batteri och längre räckvidd innebär uppdateringen också att Polestar 2 har fått nya motorer. Denna Long Range Single Motor-variant erbjuder nu 299 hästkrafter istället för 231 hästkrafter och 490 Nm istället för 330 Nm. Och just det... motorn har också flyttats från framaxeln till bakaxeln!

Som om den hade transformerats

Elmotorer med högt vridmoment på framaxeln kan vara ett recept på misslyckande när det gäller konstant hjulspinn och vridmomentstyrning, särskilt på våta vägar. Polestar 2 har varit en av de få som faktiskt hanterat detta ganska bra, och det är bara på våta vägar som framhjulsdriftens sanna färger kommer till sin rätt.
Polestar 2 står nu förvandlad med motorn på bakaxeln när du tar den på en slingrande landsväg. Balansen är helt annorlunda, och den känns mer lekfullt lätt och elegant när man trycker ifrån. Nu finns det faktiskt lite äkta dynamik här.
I alla andra situationer är skillnaden knappt märkbar. På motorvägen är Polestar 2 lugn och riktningsstabil, med endast en uppsättning stora fälgar som kastar in lite vägljud i kupén. Vid stadskörning känns Polestar 2 fortfarande relativt fast. Det är inte riktigt lika illa som Tesla Model Y, men det är fortfarande tillräckligt för att du ska känna dig lite skakig när du kör över brunnslock och asfalterade sidogator.

Glöm allt om räckviddsångest

Med en räckvidd på 655 kilometer överträffas Polestar 2 bara av två betydligt dyrare modeller när det gäller att köra längst på en enda laddning. Eftersom laddningshastigheten också har ökats till 205 kW, så att du kan gå från 10 % till 80 % på under 30 minuter, är all räckviddsångest officiellt obetydlig.
Under veckans test av den uppdaterade Polestar 2 gör jag inte ett vetenskapligt räckviddstest med en vindmätare och beräkningar av effektförlust. Istället kör jag långt, och jag gör det på motorväg, och kör som jag skulle göra med vilken annan testbil som helst på bensin eller vätgas.
Även vid 110 och 130 km/h kontinuerligt kan man bekvämt få omkring 475 kilometer verklig räckvidd. Med en mer försiktig fot på gaspedalen bör du kunna passera 500 km, vilket är ganska imponerande för ren motorvägskörning.
Med en mer vardaglig blandning av stadskörning, landsvägskörning och motorvägskörning verkar de 655 km plötsligt inte omöjliga. Det är ett bevis på en elmotor som inte bara har blivit mer kraftfull utan också mer effektiv.

Är det fina priset tillräckligt fint?

Med ett pris på 559 000 kronor är den uppdaterade Polestar 2 Long Range Single Motor bra prissatt jämfört med sina konkurrenter. Den uppdaterade Tesla Model 3 Long Range kostar 609 170 kronor med en räckvidd på 629 km, vilket är ungefär samma pris som Hyundai Ioniq 6 med 77,4 kWh batteri som kan köras 614 km på en enda laddning.
Det finns fortfarande en skarp design och en Volvo-influerad kupé som är lika delar minimalistisk och välbyggd, utöver den stora tekniska uppdateringen. En uppdatering som inte bara ger bättre dynamik utan också bättre räckvidd än båda de ovan nämnda konkurrenterna.
Med Polestar 2 bör du dock vara medveten om att du måste betala extra för saker som adaptiv farthållare, Pilot-paketet, och en värmepump. Faktum är att du i alla varianter måste investera extra i för att få adaptiv farthållare och värmepump - vilket Model 3 och Ioniq 6 har som standardutrustning.
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer