Test: Skoda Superb levererar ännu en gång
Fjärde generationen av Skodas stora kombi är nu här, och den kommer med mer utrymme än du kan föreställa dig. Samtidigt finns ett komplett motorprogram att välja mellan.
TEXT & FOTO Jacob Dalby
1 300 km räckvidd står det på displayen när jag fyller tanken helt. Det är svårt att inte få ett leende på läpparna när man tänker på att man (nästan!) kan köra från Stockholm till Köpenhamn – och tillbaka – utan att tanka.
Det här, mina damer och herrar, är något så sällsynt som en ny, stor kombi, och dessutom med en dieselmotor. För även om Skoda och de flesta andra bilmärken dedikerar framtiden till elbilar, finns det fortfarande ett behov av de goda, gamla dieselmotorerna.
Dieselmotorn är monterad i den nya Skoda Superb Combi, som är fjärde generationen och som fortfarande har ett omfattande motorprogram – inklusive en plug-in hybrid med cirka 100 km elektrisk räckvidd.
Vad har Superb att bjdua på?
I den senaste versionen av Skoda Superb finns det nu ännu mer utrymme för bagage och baksätespassagerare än någonsin tidigare. Superb har nämligen vuxit en aning. Med sina knappa fem meter och Skodas förmåga att utnyttja utrymmet i sina bilar, är det svårt att hitta något liknande hos konkurrenterna.
Bagageutrymmet är nu på 690 liter, vilket vissa konkurrenter också når upp till, men i Superb finns det trots det stora bagageutrymmet även ett överdådigt utrymme på baksätet. En lyx som inte hör till vanligheterna i denna klass.
Motorprogrammet är samtidigt omfattande med hela fem motorvarianter. Bensinmotorerna utgör både det billigaste och dyraste valet. Instegsmodellen är den lilla 1,5-liters motorn med 150 hk och den dyraste motorn på programmet är den 2-liters bensinmotorn med 265 hk och fyrhjulsdrift.
På bensinfronten finns även en plug-in hybrid med 204 hk. Den kan laddas upp och klarar då cirka 100 km helt elektriskt. Det finns också en dieselmotor på 2 liter som ger antingen 150 eller 193 hk. Tack vare den effektiva dieseltekniken erbjuder båda motorerna fina förbrukningssiffror. Särskilt den mindre kraftfulla, som testbilen är utrustad med, går långt på en tank med 4,9 l/100 km.
Diesel passar den stora
Med knappt fem meter i längd är Skoda Superb en rejäl bil, men de 150 hk från dieselmotorn i testbilen känns långt ifrån otillräckliga – tvärtom. Det finns gott om vridmoment tack vare de 360 Nm som levereras redan från 1 600 varv. Och vid motorvägshastigheter, där Superb verkligen hör hemma, snurrar motorn tyst med mycket få varv.
Stödet i kupén är därför minimalt, eftersom även däck- och vindljud hålls väl ute. Ytterligare en faktor som gör Superb till en av de bästa långfärdsbilarna i klassen. Vridmomentet i dieselmotorn är också idealiskt om du behöver dra något. Superb får med den lilla dieselmotorn dra upp till två ton. Behöver du mer dragkraft ska du välja den kraftigare dieselmotorn med fyrhjulsdrift, som får dra 2,2 ton.
Stor utan att vara klumpig
Det är lätt att föreställa sig att den stora bilen skulle vara en utmaning i staden. Men verkligheten är att den lätta och ganska precisa styrningen gör det enkelt att manövrera även på smala gator, och parkeringen underlättas av sensorer och en backkamera.
Å andra sidan, som med de flesta Skoda-modeller, är det inte någon större underhållning bakom ratten. Vi är inte ens nära en BMW 3-serie här. Men även vid höga hastigheter är Superb enkel att navigera genom kurvor och den gör det med en övertygande stabilitet.
Standardchassit är inte riktigt så följsamt som man kan förvänta sig. Hål i vägen och branta gupp känns igenom sätena. Det är bättre med det adaptiva chassit, som är extrautrustning. Här kan stötdämparna justeras i olika hårdheter.
Solid återvinning i kupén
Det är inte återvinning från föregångaren vi pratar om här. Det är däremot en stor del av textilierna som är tillverkade av återvunnen polyester, pch detaljer i dörren är dessutom gjort av återvunnet material.
Oavsett mängden återvunnet material känns kupén solid och väl sammansatt. Det är inte på nivå med de dyrare BMW- och Audi-modellerna, men det är inte heller långt ifrån. Jämfört med den nära besläktade VW Passat är Superb på samma nivå – om inte högre. Superb kommer som standard med 10,25 tums digital instrumentering och en skärm för infotainment på 10 tum. Det är dock bara den minsta bensinmotorn som kan väljas med det billigaste av de två tillgängliga utrustningsnivåerna.
Alla andra motorer har minst Selection-utrustning, vilket inkluderar en 13 tum stor skärm för infotainment. Den reagerar snabbt, grafiken är tydlig och den är enkel att navigera i.
Under skärmen finns tre vridreglage som kan programmeras för olika funktioner som klimatanläggning eller körinställningar. De två yttersta reglagen kan ställa in temperaturen i kupén eller stolsvärmen utan att störa. Det mittersta reglaget styr antingen volymen, fläkthastigheten eller körläget. Det är smart!
Generellt sett finns det gott om fysiska knappar i kupén i Superb och det bidrar till en avkopplande körupplevelse med fokus på trafiken istället för att behöva fumla med touch-skärmar som är svårare att träffa rätt på.
Välj Superb
Både dieselmotorn och de fysiska knapparna i kupén kan lätt kännas lite gammaldags. Men låt det samtidigt vara en påminnelse om att de gamla dagarna faktiskt inte var så dåliga trots allt. Skoda Superb erbjuder oöverträffad utrymme för priset. Det måste vara gigantiska föremål du ska transportera för att bagageutrymmet inte ska räcka till. Utrymmet på baksätet är också klassledande.
Och så en personlig anmärkning angående VW Passat kontra Skoda Superb. De två bilarna är under skalet nästan identiska, men Superben har inte bara designen på sin sida – funktionerna i kupén är mycket trevligare att använda tack vare de många fysiska knapparna.
Lägg till att Superb är billigare, och det borde inte längre vara ett stort huvudbry att besluta vilken av de två du ska välja.
SPECIFIKATIONER
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150
Selection
Motor: Diesel, R4, 1 968 ccm
Effekt: 150 hk / 360 Nm
0-100 km/h: 9,3 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Förbrukning: 4,9 l/100 km
Mått (L/B/H): 490/185/152 cm
Tjänstevikt: 1 676 kilo
Dragvikt: 2 000 kilo
Bagageutrymme: 490 liter
Pris: Från 417 900 kr