Test: Suzuki Swift

Test: Suzuki Swift med CVT-växellåda är körglad

Den nya Suzuki Swift är klart bättre än den gamla. Den har också blivit lika dyr som större konkurrenter, och det gör att man tappar fördelarna.

TEXT OCH FOTO: Morten Bek
Suzuki Swift har i många år varit den lilla bilen som är billigare än konkurrenterna. Typiskt också lite mindre än konkurrenterna, men alltid billigare, så det var lätt att förbise att man fick några centimeter färre. Lågt pris gör förstås också att förväntningarna på ljudisolering, komfortutrustning och materialkvalitet blir lägre.
Den nya Swift är inte längre småbilen som sticker ut genom att vara billigare än de andra. Prismässigt har den kommit ikapp konkurrenter som Hyundai i20, Mazda 2, Peugeot 208, Renault Clio och Skoda Fabia – och den ligger nära Toyota Yaris.
Det ställer krav på Swift och den måste mätas och vägas direkt mot populärare konkurrenter. Det är svårt att se framför sig att Suzuki och Swift ska ta en större del av kakan. Den nya Swift är visserligen på många sätt bättre än den gamla, men det är det minsta man kan begära när priserna är högre.

En liten bil för klassen

Suzuki kunde inte ha gjort det bättre när de återintroducerade Swift-modellen 2004. Den lilla bilen såg plötsligt lite ut som en Mini, men den var prissatt på ett mer folkligt sätt och var charmigare än de andra bilarna i samma klass. Den älskades av många och flera Swift från den generationen rullar fortfarande på vägarna.
Det har inte varit lätt att återskapa charmen från 2004-modellen till senare generationer, och jag kan inte riktigt förklara varför designen på den nya saknar charm. Swift ser fånig ut med sin framträdande fiskmun och motorhuv som verkar ha landat helt slumpmässigt.
Swift är fortfarande så liten att den befinner sig mellan mikro- och småbilsklasserna. Skoda Fabia är 25 centimeter längre, så om man vill ha mest metall för pengarna är Swift ett dåligt val. Storleken gör Swift enkel att manövrera och parkera, men utrymmet är långt ifrån vad man får i Fabia, i20 och Polo. Baksätet liknar mer det i 208 och Yaris, vilket betyder att det är för trångt för att vuxna ska känna sig helt välkomna.
Det är tydligt att det inte funnits pengar till att använda mjuk plast i Swift, men det är ingen katastrof. De olika plasttyperna i kupén känns solida. Å andra sidan känns Swift lätt och lite som en plåtburk, just för att den är lätt. Trots testbilens steglösa CVT-automatväxellåda väger den bara lite över 1 ton. Bra för bränsleekonomin och köregenskaperna, men inte för upplevelsen av att ha fått en solid bil för pengarna.

Bättre säten och ljudnivå

Oavsett om man köper den billigaste Swift-varianten eller den med all utrustning, ingår mycket säkerhetsutrustning. LED-strålkastare, adaptiv farthållare och döda vinkeln-varning är inte obligatoriskt i EU, som så mycket annat annars är, så det är trevligt att se i en basmodell.
Även backkamera, infotainment med 9” pekskärm och navigation får man i alla Swift-modeller. Det är ovanligt i prisklassen, men när jag ser att backkamerans kvalitet är rent ut sagt skrattretande och infotainmentsystemet har problem med att hålla trådlöst Apple CarPlay igång, är det egentligen ingen utrustning att skryta med.
Det är en nivå Swift har svårt att höja sig från. Det är trevligt med en “klassisk” analog instrumentpanel, men samtidigt finns de små gammaldags spakarna vid instrumentpanelen som styr färddatorn. Man måste till och med stå still för att kunna slå av vägskyltsigenkänning och andra säkerhetssystem, och det måste, som i alla nya bilar, göras om varje gång man startar bilen. I Swift är lösningen sämre än i någon annan bil.
Sedan är det luftkonditioneringen. I basversionen och den testade mellannivån är det inte en klimatanläggning, även om det ser ut som det. Det är ett luftkonditioneringssystem där man inte kan välja temperatur. Man väljer fläktens styrka och sedan ett antal små block för Cool eller Heat. Efter många timmar på vägen justerar jag upp och ner mer eller mindre konstant, och jag hittar aldrig en passande temperatur.
Regnsensor finns inte alls, och stolsvärmen, som saknas i basmodellen, har bara ett läge; det värmer, men inte tillräckligt enligt min smak. Själva sätena har blivit klart bättre i form och stöd än de varit i tidigare Swift-modeller, så två till tre timmar på vägen går utan att få ont i ryggen. Det är också märkbart mindre buller, men det har bara gått från mycket buller till rimligt buller – inte till en riktigt låg ljudnivå.

Här kan Swift visa sin styrka

När man köper en ny småbil med bensinmotor får man grundläggande prestanda. Det finns inga kraftfulla och avancerade motorer, om man inte uppgraderar och spenderar oproportionerligt mycket pengar. Hos Suzuki kan man kasta alla pengar man vill på säljaren, men han eller hon kan inte servera mer än en enda motor.
Den lilla 1,2-liters motorn är ny, och den har tre istället för fyra cylindrar. Motorn passar bra in i klassen med sina 82 hästkrafter och 112 Nm. Det är något mycket jämförbart med vad man får i de billigaste versionerna av Hyundai i10, Peugeot 208 och Skoda Fabia. Hos Renault får man en turbomotor med 90 hästkrafter utan att behöva betala extra, så det finns andra alternativ.
Swift-motorn är ännu snålare än den gamla, så helt utan att vara något annat än en mildhybrid med lätt elektrisk assistans ligger genomsnittsförbrukningen på 4,4 l/100 km. Jag kör mycket på motorväg under testveckan, så jag följer inte förbrukningen noggrant. Bränslenålen rör sig dock långsamt, så det är en bra start.
Med den låga vikten har motorn en chans i Swift, och den steglösa CVT-växellådan är för det mesta en riktigt trevlig överraskning. Motorn låter harmonisk och ganska sofistikerad, och varvtalet stör mig inte alls. För att hålla konstant hastighet måste jag trycka mer på gasen än vad jag tycker borde vara nödvändigt. Det är en liten sak utan större betydelse.
Den största och mest positiva överraskningen med nya Swift är fjädringen. Jag vet inte hur Suzuki-teamet har lyckats; Swift väger ingenting, och avståndet mellan axlarna är kort, så det är otroligt imponerande med en fjädring som är lugn och kan dämpa även riktigt dåliga vägar. Endast hårda, små vägbulor får bilen att hoppa. Det är trevligt att köra Swift, och precis som den har gjort sedan 2004, styr den effektivt och medgörligt.

SPECIFIKATIONER

Suzuki Swift 1,2 Select CVT
Motor: R3, 1 197 cm³
Effekt: 82 hk/112 Nm
0–100 km/h: 11,9 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Förbrukning: 4,7 l/100 km
CO2-utsläpp: 106 gram/km
Mått: 386/174/150 cm
Tjänstevikt: 1 019 kilo
Släpvagnsvikt: 1 000 kilo
Bagageutrymme: 265-980 liter
Pris: Från 259 900 kr (Swift finns från 234 990 kr)
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer