Test: Klockan tickar för Toyota GR86, så köp den nu
Den lilla sportbilen GR86 är bättre än sin föregångare, och den erbjuder 100 procent klassisk körglädje. Men du måste agera snabbt.
TEXT OCH FOTO Morten Bek
De är ett av några få utvalda bilmärken. En liten, exklusiv grupp av tillverkare som är med på elektrifieringen, men som vägrar att se elbilar som den enda vägen framåt. Gruppen består av märken med superbilar och stora SUV:ar som inte betyder något för många av oss. Och så finns det en tillverkare som Mazda, som håller bensinfantasterna vid liv med nya sexcylindriga motorer och en kommande ny MX-5.
Toyota står också fast vid sin ståndpunkt. Elektrifiering är en väg, men inte den enda. Vätgas, bensin och batterier - det kommer att finnas plats för allt. I EU kommer detta motto inte att vara för evigt, men fram till 2035 och förbudet mot bilar med förbränningsmotorer är här, kommer Toyota och flera andra japanska bilmärken att vara platser där du kan tillfredsställa ditt bensinsug.
Det bästa är att Toyota förvandlar bensin till något som ger oförfalskad körglädje. GR Supra och GR Yaris är en fröjd att skåda, och nya GR86 är inte mindre.
Den lilla sportbilen är efterföljaren till GT86, och den är starkare, snabbare, fetare - utan att vara tyngre. Tyvärr, som så många av de bästa sakerna i livet, håller det inte i sig med GR86.
2024 är alldeles för nära
GR86 har kommit till världen på exakt samma sätt som GT86 gjorde 2012. Den utvecklades i samarbete med Subaru, som ansvarar för något så viktigt som motorn. Återigen har Subaru sin egen version av den lilla sportbilen, och den här gången heter den BRZ.
Den nya BRZ hålls borta från de europeiska marknaderna, så i vårt land är den endast tillgänglig som en begagnad modell. Urvalet är mycket begränsat eftersom den såldes från ny i begränsat antal.
Kanske är det lika bra att BRZ inte är här för att göra livet svårare för oss som älskar att köra bil. Toyota har introducerat GR86 med ett utgångsdatum som gör den till en flyktig bekantskap. Den kommer att säljas i Europa i två år. Därefter upphör försäljningen. Det är en tidsresa som började 2022 och slutar någon gång 2024.
Det kan inte vara annorlunda när GR86 "spyr ut" 200 gram CO2 för varje kilometer den körs. Men varje gram CO2 är värt det.
Mer muskler vid lägre varvtal
GR86 har en annan framtoning än sin föregångare, och jag skyndar mig att säga att det bara är bra. GT86 hade Subarus 2-liters boxermotor med 200 hästkrafter och ett distinkt, krispigt ljud. Det är pinsamt att klaga på en sugmotor på 200 hästkrafter i en liten sportbil på 1 200-1 300 kg, men 2-litersmotorn var lika vridstark som en Aygo.
Naturligtvis var det maximala vridmomentet högre än i en mikrobil. 205 Nm. Det måste nästan piskas ur motorn, som var villig att varva, men behövde 6 600 varv varje minut för att producera 205 Nm till de bakre bakhjulen. Det är bra när du är 100 procent ute efter körglädje och fart. Inte lika bra när du befinner dig mellan de tidpunkter då jakten är igång.
Boxermotorn i GR86 är samma block som i GT86. Bakom ratten känns det som en ny motor. Storleken har ökat till 2,4 liter och vridmomentet har förändrats så monumentalt när det gäller kraft och vridmoment att det ger en helt annan typ av körupplevelse.
2,4-litersmotorn är fortfarande utan turbo och har bara gått från 2-litersmotorns 200 hästkrafter till 234 hästkrafter. Det räcker för mer skoj och lek vid 7 000 rpm. Det är vridmomentet som är viktigt: 250 Nm vid 3 700 rpm.
GR86 klarar sig undan sin föregångares motorbräcklighet. Den bygger upp till varvtal med en helt annan glädje, eftersom det finns styrka även vid lägre varvtal. Jag kan köra 80 km/h i uppförsbacke på 6:e växeln och öka farten utan att växla ner. Jag kan bara applådera växlingarna i GR86. Några korta rörelser med högerhanden och varje steg är mekaniskt bra.
GR86-motorn presterar överlag mycket bättre än GT86-motorn. Den kräver inte samma varvtalsjakt, men den låter fräsande och distinkt vid 6-7 000 varv/min. Det är värt att resa upp dit, för bilen känns verkligen stark och snabb där uppe.
Hur en sportbil ska kännas
Jag ville jämföra GR86 med Mazda MX-5. De är distinkta och båda har bakhjulsdrift, en naturlig sugmotor och en manuell växellåda.
Men det skulle inte vara en rättvis jämförelse. GR86 är något som MX-5 inte är. En sportbil som du kan köra långt i utan hörselskydd. GR86 överraskar mig positivt med gott om plats för två vuxna (baksätet är ett öppet bagageutrymme), ett stort bagageutrymme, relativt låga ljudnivåer och en fjädring som är oöverträffad.
MX-5 är som en man som aldrig har vuxit upp. Plågsam och irriterande när det inte finns något festande och sorglösa tider. Jag älskar den lilla roadstern, så jag skulle älska att äga den ändå. GR86 är som en vuxen man som aldrig har glömt hur mycket kul man kan ha när man släpper taget ibland.
Det är en ingenjörsmässig bedrift att GR86 har en större motor, mer utrustning, mer säkerhet och är några centimeter längre än den 10 år gamla GT86, och de väger ungefär lika mycket. Det är mindre än 1 300 kilo i körklart skick, och GR86 sveper naturligt genom kurvorna som en frisk bris. En 131 cm låg bil med fast underrede rullar inte och den strama styrningen är bland det bästa jag provat de senaste åren.
Den här eller en Ford Focus ST
Jag kan köra GR86 i två till tre timmar i sträck eftersom körställningen och utrymmet är helt rätt. Det finns plats att sträcka ut benen och armarna, och sportstolarna är perfekt dämpade och stödjande på undersidan och sidorna utan att vara alltför påträngande. Ratten har den perfekta tjockleken och instrumenteringen är extremt enkel och digital på ett retro sätt.
Infotainmentsystemet är inte något som Toyota har gjort själva, och det har samma känsla som instrumenteringen. En viss känsla av något gammalt, men faktiskt välfungerande och väldigt okomplicerat. Det finns ingen trådlös anslutning till Apple CarPlay och Android Auto, och det finns - lyckligtvis - väldigt få inställningar. Att det inte finns 10 olika körpositioner är ovärderligt positivt.
GR86 är en riktig sport, men också en användbar vardagssport. Klockan tickar och GR86 lever på lånad tid, så ta ett lån, sälj några aktier och sluta äta biff - GR86 gör livet roligare.
SPECIFIKATIONER
Toyota GR86 2.4 Premium
- Motor: B4, 2 387 cm3
- Effekt: 234 hk/250 Nm
- 0-100 km/h: 6,3 sekunder
- Topphastighet: 226 km/h
- Bränsleförbrukning: 11,4 km/l
- CO2-utsläpp: 200 gram/km
- Mått (L/V/H): 427/178/131 cm
- Vikt: 1 295 kilo
- Bagageutrymme: 276 liter