Begagnattest: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Begagnattest: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Även om Toyota ännu inte tagit steget och börjat sälja någon helt eldriven bil var märket faktiskt ganska tidigt ute med en laddhybrid – alltså en bil med både el- och bensinmotor.

Fotograf: Toyota

Toyota Prius Plug-in Hybrid, som modellen heter, kan köras på el några mil och sedan tar bensinmotorn över. Laddhybrid-Prius kan ocskå laddas i ett uttag, till exempel hemma eller på jobbet. I övrigt skiljer sig inte modellen så mycket mot "vanliga" Prius utan laddkontakt.

I våra nybilstester har Prius Plug-in Hybrid klarat sig ganska bra. Den kan köras otroligt snålt om du laddar så ofta du kan och därmed kör på el så mycket det går. Karossformen är praktisk och ger bra utrymmen för bilens storlek.

Men särskilt roligt är det verkligen inte att varken köra eller se på Prius laddhybrid, enligt ägarna. Betyget för körglädje är långt under snittbilens och bilen inspirerar aldrig till en extratur. Men i vardagen funkar den utmärkt med smidig och mjuk drivlina.

Priusägarna klagar också på kort elräckvidd, hög ljudnivå, surrig motor, stötig fjädring och plastig kvalitetskänsla. Det gör att andelen ägare som skulle göra om sitt köp idag är färre än för snittbilen. Och det trots att bilen faktiskt har viktiga ljuspunkter: den är billig att äga och extremt problemfri.

Det är också få märken som slår Toyota när det gäller märkesverkstäderna. Ägarna gillar bemötandet de får.

Fördelar

  • Billig att äga och låg förbrukning.
  • Toppbetyg för verkstäderna.
  • Rymligt baksäte och okej bagage.
  • Nackdelar

  • Inte särskilt kul att köra.
  • Hög ljudnivå och stötig fjädring.
  • Räckvidden på el kunde varit längre.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Ägarna tankar inte bensin särskilt ofta.

    Miljö Smidigt att kunna jobbpendla utan lokala utsläpp.

    Problemfri Ett mycket tryggt bilägande.

    pattern A3 1.0

    Erik Söderholm, Testredaktör

    Här är alla Toyota Prius Plug-in Hybrider