Begagnattest: Volvo V90 T8

Begagnattest: Volvo V90 T8

Volvo har tagit en lite annorlunda "approach" när det gäller laddhybrider än många andra märken. Istället för att sälja modeller med rimlig prislapp har laddhybriderna blivit märkets toppmodeller med över 400 hästkrafter och höga prislappar.

Fotograf: Peter Gunnars

Nu börjar T8-modellerna dyka upp som begagnade, och här tittar vi närmare på Volvo V90 som begagnad laddhybrid.

V90 är en riktigt stor kombi, men till skillnad från gamla föregångaren V70 har den inte alls lika upprätt bakparti. Trots det lastar den en hel del, men ägarna tycker den kunde ha varit rymligare med tanke på hur stor bilen är på utsidan.

Volvo V90 T8 är trevlig att köra, framför allt på el. Ljudnivån är låg och körupplevelsen väldigt avslappnad. Designen och interiören får höga betyg.

Det får däremot inte driftsäkerheten. Många ägare har rapporterat om irriterande fel som återkommer. Vid det här laget är de flesta fel åtgärdade, men du gör klokt i att köpa en så ny bil du har råd med – tidiga exemplar har alltså haft benägenhet att strula.

Fördelar

  • Hög komfort och bra utrymmen.
  • Ägarna gillar möjligheten att köra på el.
  • Nackdelar

  • Dyr att köpa och äga.
  • Många kvalitetsproblem.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Komfort Det är bekvämt att åka V90.

    Utrymmen Bekväm bak, men bagaget kunde varit rymligare.

    Miljö Smidigt att jobbpendla på el.

    pattern A3 1.0

    Erik Söderholm, Testredaktör

    Sugen på en Volvo v90 nu?