Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-50
Tester & provkörningar
14 februari 2025

Duell: Hårfint mellan Ford Explorer och Renault Scenic E-Tech

Simon H

Den elektriska Ford Explorer har fått beröm för att utnyttja fullt potential av VW-plattformen den är byggd på. Frågan är bara om det räcker för att mäta sig mot en starkt prissatt Renault Scenic E-Tech Electric?

Renault Scenic E-Tech är vår långtidstestbil och den har bevisat sitt värde från första veckan. Det är en rymlig, välbyggd, bekväm och prisvärd elbil för familjen.

Så vad kan egentligen mäta sig med Årets Bil i Europa? Eventuellt Ford Explorer. På papperet kanske den inte är lika spännande, byggd på en grund av den välkända MEB-plattformen, som VW-familjen kör på. Ändå har Explorer fått beröm just för sitt sätt att kombinera tysk stabilitet med Ford-finesser.

Är det tillräckligt för att köra fransmannen av banan? Det försöker vi svara på när vi ställer Renault Scenic E-Tech mot Ford Explorer.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-49
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-44

Klassiska, välbyggda kupéer

Varken Renault eller Ford har gått experimentellt tillväga i utformningen av sina kupéer. Viktiga funktioner som används frekvent finns inom räckhåll, information presenteras i tydligt format på digitala skärmar och kvalitetsnivån är imponerande hos båda duellantarna. Mjuka ytor och en minimal mängd billig plast är gemensamma styrkor. Men det finns skillnader i användarvänligheten.

Renault erbjuder en rad fysiska knappar som är lätta att använda. Det finns reglage för att styra klimatanläggningen under pekskärmen; och knapparna på ratten är av den gammaldags typen med tryckfunktion även om de ser ut som touch. Till vänster om ratten finns en genvägsknapp som med två snabba tryck aktiverar förarens personliga sammansättning av assistanssystem.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-22
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-24
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-28
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-26
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-25

Fransmannen har en 12,3-tumsskärm för instrumentering samt en 12-tumsskärm i porträttläge för infotainment. Den senare använder Renaults OpenR-system, utvecklat med Google, som ger välkända appar som Google Maps och Spotify. Systemet är bland de bästa på marknaden och stöder argumentet att Scenic E-Tech är genomgående användarvänlig.

Ford Explorer är utrustad med en 14,6-tumsskärm för infotainment som kan vinklas efter ljusinsläpp och har en förvaringsplats nedanför/bakom. Det är smart. Även om själva systemet är bra är det inte lika lättanvänt som Renaults. Rent användarmässigt lider Ford även av sin bakgrund hämtad från VW-koncernen, vilket innebär en fullständig brist på tryckknappar. Allt är touch-baserat och särskilt knapparna på ratten är dåligt utförda. I testbilen reagerar de endast var tredje gång man trycker.

Ford har dessutom varit tvungna att behålla den irriterande touch-panelen för strålkastare och avfrostning, reglaget på förardörren där två knappar ska justera fyra fönsterhissar (du hör ju hur fel det låter) samt den lilla digitala instrumenteringen framför ratten på 5 tum, som bleknar bredvid Renaults 12,3-tumsskärm.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-05
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-13
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-12
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-11
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-07
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-08

Utrymmen

Renault Scenic E-Tech och Ford Explorer är ungefär likvärdiga när det gäller invändiga utrymmen. Och det är inte konstigt eftersom de yttre måtten är nästan identiska. I framsätet märks ingen skillnad, medan Explorer ger lite mer huvud- och axelutrymme i baksätet. Däremot finns det mer benutrymme i Scenic och sedan är själva bakdörrarna större, vilket ger en bredare öppning för barnstolar – och den som ska stå i öppningen för att fästa/ta loss ett barn.

I bagageutrymmena är skillnaden större. Explorer har 470 liter jämfört med 545 liter i Scenic E-Tech. De extra 75 litrarna man får i fransmannen finns i djupled, vilket ger en högre lastkant som kan vara knepig när barnvagnen ska parkeras i utrymmet. Ingen av de två duellantarna har frunk, trots att de är renodlade elbilar.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-31
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-32
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-15
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-16

En lugn Renault och en finessrik Ford

Bakom ratten på Renault Scenic E-Tech är det komforten man först lägger märke till. Chassit är tydligt avstämt med mjuk bekvämlighet i fokus, precis som det bör vara i en familjevänlig crossover.

Nästa sak man märker är lättheten. Inte bara genom en smidig styrförmåga utan också på den helt praktiska tjänstevikten på 1.842 kilo. Det är lätt inom elbilssegmentet och inte obetydliga 350 kilo (!) lättare än Explorer. Det märks både i stadstrafiken och på landsvägen, där Scenic alltid känns smidig och lätthanterlig.

Kombinationen av mjukt chassi och lätt styrning innebär dock också att precision och dynamik uteblir. Här står Explorer i kontrast eftersom den besitter den planterade tyngd som VW-koncernens MEB-plattform ger. Här kryddad med Ford-finesser. Här har nämligen lagts till en nivå av dynamik och sportighet som märks när man kommer ut på landsvägarna.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-48
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-47
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-35
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-34

Explorer är inte bara tyngre när det kommer till tjänstevikt, även styrningen och pedalerna är bättre viktade. Styrningen ger bättre känsla för vad framhjulen har för sig ger förtroende över bilens rörelser när man kör på landsvägen. Bromspedalen är lätt att dosera och det stabila trycket garanterar behagliga inbromsningar. Här har Scenic jämfört en mer svampig bromspedal. Å andra sidan är Explorer mer kontant och därmed livlig i chassit över ojämnheter. Frågan är vad man prioriterar högst.

Skillnaderna i temperament mellan de två visas också i prestandan. Scenic har 220 hk på framaxeln, vilket ger en acceleration på långsamma 7,9 sekunder till 100 km/h. Explorer har 286 hk, vilket gör den cirka 1,5 sekunder snabbare på sprinten och mer körglad då krafterna överförs till bakhjulen.

Räckvidd och laddning

Renault Scenic E-Tech har ett 87 kWh batteri med en räckvidd på upp till 602 kilometer enligt test med Iconic-utrustning. Ford Explorer har ett 77 kWh batteri som i den testade Premium-nivån ger upp till 572 km i räckvidd.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-43
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-42
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-19
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-18

Förbrukningen är på papperet lägre i Explorer än i Scenic, med 14,7 kWh/100 km jämfört med 16,8/100 km. Detta gäller även i verkligheten – även om deras respektive förbrukning är något högre än redovisad enligt WLTP. Testveckan bjuder dessutom på regn, rusk och temperaturer kring nollpunkten.

Båda duellantarna presterar en förbrukning på mellan 22 och 25 kWh/100 km vid vinterväder med höga snitthastigheter på grund av mycket motorvägskörning. När det kommer till kritan bör man därför inte räkna med att köra mer än 350 km mellan laddningar i de två bilarna.

När strömmen ska matas in igen klarar Scenic upp till 150 kW DC och 22 kW AC, medan Explorer klarar 135 kW DC och 11 kW AC. Man kommer således att behöva stå ungefär lika länge vid snabbladdaren, medan de extraordinära 22 kW på AC gör användningen av särskilt storstadens offentliga laddstationer något mer effektiv.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-03
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-02

Välförsedda testbilar

Vår långtidstestbil är en Scenic med stora batteriet (87 kWh) och utrustningsnivån Iconic. Pris: 589.900 kr. Scenic E-Tech Electric med det stora batteriet (87 kWh) finns från 549.900 kr i Techno-utrustningsnivån.

Scenic Techno är redan ganska välutrustat. Utrustningslistan innehåller saker som adaptiv farthållare, trådlös laddning av smartphones, backkamera, parkeringssensorer och elmanövrerad baklucka. Testbilen, den dyraste Iconic, får också lyx som Harman Kardon-ljudsystem, eljusterbart förarsäte med massage, konstläder och 20-tums aluminiumfälgar.

Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-36
Ford Explorer vs Renault Scenic E-Tech-20

Det är priser som Ford Explorer inte riktigt kan matcha. Med det stora batteriet (77 kWh) börjar Explorer på 539.900 kr. Då ingår 12-vägs eljusterbart förarsäte med massage, adaptiv farthållare, trådlös laddning av smartphones, backkamera och parkeringssensorer.

Vill man ha ett väl fungerande ljudsystem, som hos Ford levereras av B&O, samt handsfree elbaklucka, ambientebelysning och konstläderklädsel (som Scenic Iconic också har) kallas utrustningsnivån Premium hos Ford. Då stiger priset med 40.000 kronor. Oavsett version måste tyvärr värmepumpen för 14.000 kr adderas, något som självklar borde vara standard. Till skillnad från Scenic går Explorer även att få med fyrhjulsdrift.

Blå Ford Explorer och vit Renault Scenic E-Tech parkerade vid kaj

Slutgiltig dom

Det är egentligen inte så svårt att förstå varför Explorer har blivit väl mottagen. Den är byggd på den senaste versionen av MEB-plattformen, som inte bara har fått en kraftfullare elmotor och är fri från barnsjukdomar, utan som också säkerställer stabila köregenskaper och rimlig förbrukning. Dessutom får man en generös mängd utrustning redan från ingångsnivån. Ja, förutom värmepump då.

Ändå mäter den inte riktigt sig med Scenic. För här får man faktiskt lite mer för lite mindre. Renault Scenic E-Tech har bredare fler starka kort; och även om det inte är med en stor marginal, är det lite bättre över hela linjen.

Båda bilarna har välbyggda kupéer men Renault säkerställer större användarvänlighet med hjälp från Google och via fysiska knappar. Den är också bättre praktiskt med breda bakdörrar och ett större bagageutrymme. Dessutom är köregenskaperna bekväma på ett sätt som bör tilltala barnfamiljer mer än dynamik och kraftöverskott. Därför vinner Renault Scenic E-Tech över Ford Explorer i denna duelltest.


SPECIFIKATIONER

Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh Iconic

Motor: Elmotor (fram) Effekt: 220 hk/300 Nm 0–100 km/h: 7,9 sekunder Toppfart: 170 km/h Förbrukning: 16,8 kWh/100 km Räckvidd: 602 kilometer Batteristorlek: 87 kWh Laddningskapacitet: 150 kW Mått: 447/186/157 cm Tjänstevikt: 1.842 kilo Dragvikt: 1.100 kilo Bagagevolym: 545 liter

Pris: 589.900 kr (Scenic finns från 474.900 kr) Privatleasing, 36 månader, 30 000 km (månadskostnad): Från 4.390 kr Förmånsvärde: Från 4.428 kr


Ford Explorer Premium

Motor: Elmotor (bak) Effekt: 286 hk/545 Nm 0–100 km/h: 6,4 sekunder Toppfart: 180 km/h Förbrukning: 14,7 kWh/100 km Räckvidd: 572 kilometer Batteristorlek: 82 (77 kWh användbar) Laddkapacitet: 135 kW Mått (L/B/H): 447/187/163 cm Tjänstevikt: 2.102 kilo Dragvikt: 1.000 kilo Bagageutrymme: 465–1.455 liter Pris: 579.900 kr (Explorer finns från 489.900 kr) Privatleasing: Från 6.295 kr/mån Förmånsvärde: Från 2.294 kr