Renault Clio-22
Tester & provkörningar
25 februari 2025

Test: Uppdaterade Renault Clio fortsätter att vara mycket bil för pengarna

Simon H

Man får inte mycket bil för under 250.000 kr idag - men man får en Renault Clio och efter en ansiktslyftning är den fortfarande ett vettigt val.

Det går inte direkt att välja och vraka om man tänker att ens nästa nya bil ska kosta under kvartsmiljonen. Om den dessutom ska vara elektrisk får man istället finna sig i att från-priserna startar på 300.000 kr. Som för nya Citroën Ë-C3 som bryter den gränsen med en hundralapp, flera biltillverkare lovar att det finns eldrivna och prisvärda kompaktbilar precis runt hörnet. Alla ska komma någon gång 2025.

Franska Renault har till och med den retrostiliga elbilen Renault 5 på programmet, men nu satte vi ju kvartsmiljonen som gräns och där är "femman" inte i dagsläget. Vi får nöja oss med Clio. En lätt uppdaterad sak som trots bensinmotor och manuell växellåda fortfarande täpper till ett hål på marknaden – och dessutom gör det på ett underbart sätt.

Renault Clio-29
Renault Clio-33
Renault Clio-31
Renault Clio-32

Utåt sett verkar det inte som att Clio har fått en enkel uppdatering. Särskilt fram liknar Clio nämligen en helt ny och mer modern modell med en stor grill som pryds av den nya Renault-logotypen och glänsande metallstycken. För att flankera grillen finns två nya och skarpare strålkastare samt signaturbelysning med LED-teknik formade som pilar. Bakifrån är uppdateringen mer blygsam med LED-bakljus bakom klara plastglas.

Det är tillräckligt för att få Renault Clio att se helt och hållet aktuell ut. Det är ett smart drag eftersom man med denna ansiktslyftning har hällt helt identiskt vin i en ny fransk flaska. Uppdateringen begränsar sig nämligen i grova drag till den yttre designen.

I kupén har läder bytts ut mot bio-baserade och återvunna material, medan säten, digitala skärmar och vred förblir orörda. Till och med motorprogrammet är detsamma som Clio körde med tidigare, och för testet finns en Renault Clio TCe 90 Evolution, som har 91 hk från en turbomotor på 999 kubik, kopplad till en manuell sexväxlad låda.

Renault Clio-27
Renault Clio-26
Renault Clio-25
Renault Clio-24

Det är naturligt att tycka att franska Renault har valt den enklaste vägen. De har satt ett nytt ansikte på en gammal modell för att kunna gå tidigt på lunch med brie och baguette. Verkligheten är dock att den "gamla" bilen, som det nya ansiktet är monterat på, inte krävde någon större uppdatering.

I klassen för minibilar har Clio alltid lett vägen med en hygglig mängd mjuka plastmaterial, fysiska vred- och tryckknappar samt en utmärkt 7-tums infotainmentskärm. Tillsatsen av klimatsmarta material skadar inte kupén, som fortfarande är mjukt klädd, även om hårdplast inte är omöjligt att hitta.

Sätena, som nu är gjorda av ett så kallat TENCEL-material, ger bra stöd även under längre resor, från körpositionen nås alla knappar som gör att Clio är lätt att använda. Enligt moderna standarder är den vertikala skärmen i minsta laget men systemet är lätt att använda, har Google Maps som standardnavigering och trådlös Apple CarPlay/Android Auto om allt skulle gå fel.

Renault Clio-16
Renault Clio-15
Renault Clio-14
Renault Clio-12
Renault Clio-05

I baksätet har Renault naturligtvis inte kunnat uppdatera sig ur platsförhållandena, som milt uttryckt är begränsade. Jag mäter 178 cm enligt mitt pass och jag kan precis krypa in i baksätet. Detta är väl som i det flesta kompaktbilar, men det är värt att komma ihåg att Clio fortfarande bara är en bil för två vuxna fram plus två barn i baksätet – eller två vuxna på korta resor.

Avsaknaden av hybridbatteri gör gott för bagageutrymmet, som rymmer 391 liter och är uppdelat med utrymme för skräp under skivan som utgör golvet. Barnfamiljer kan därför lugnt vända sig mot Clio, som förutom en barnvagn även rymmer en massa lösa föremål i kupéns många förvaringsfack.

Renault Clio-17
Renault Clio-04

Med 91 hk och en acceleration från 0 till 100 km/h på 12,2 sekunder är Clio ingen racer. Man kan dock trösta sig med att den känns betydligt starkare när den används i stads- och landsvägsmiljöer, som den är född för. Det beror på den lilla turbon som gör att de tre cylindrarna får jobba hårdare, vilket ger en hälsosam skjuts i accelerationen mellan 0 och 80 km/h.

De tre pedalerna i förarens fotutrymme och den långa pinnen som styr växellådan är sällsyntheter idag. Man ska dock inte låta sig skrämmas eftersom Clio är otroligt lättkörd med en kopplingspunkt som även nervösa tonåringar lätt hittar – och en växling med nämnda pinne som är både smidig och precis.

Även styrningen är väl avvägd, varför man både har smidighet i stadens korsningar samt stabilitet på kurviga landsvägar. Chassit är inte som franskt smör, utan mer åt det stramare hållet. Det gör bilen mer körglad än till exempel insomnade VW Polo – men straffar sig en aning när det kommer till komfort.

Renault Clio-19
Renault Clio-09
Renault Clio-06
Renault Clio-13

Bristen på finess märks också något på motorvägen, där märks mer vägbuller än i en Polo. Det är inte mycket, och Clio är inte en bil man blir yr av på långa sträckor, så illa är det inte. När de 91 hästarna väl har nått motorvägsfart känns Clio lugn, riktningsstabil och finstämd.

I en tid av inflation är nya bilar under 250.000 kr inte vardagsmat. Den uppdaterade Clio startar på 229.900 kr i det så kallade Evolution-utförandet. Det inkluderar bland annat nyckellöst system, eluppvärmd ratt, farthållare (ej adaptivt), automatisk luftkonditionering, trådlös Apple CarPlay/Android Auto, infotainment med 7-tums pekskärm och parkeringssensor bak. En imponerande mängd utrustning för priset.

Renault Clio-21
Renault Clio-20
Renault Clio-18

Vill man vara snofsig finns Stylrepaket för 4.900 kr. Det ger tonade bakrutor, 16-tums aluminiumfälgar och exteriöra kromdetaljer. Och vill man hitta hem adderar man ytterligare 4.900 kr för navigationspaket. Dessa pengarna kan du dock lägga på roligare saker, som brie och baguetter, eftersom spegling av till exempel Google Maps i din telefon är mer framtidssäkrat när det gäller uppdateringar.

Om du tänker vänta på att marknaden fylls med elektriska småbilar som kan pressa priserna på varandra är Clio inget dåligt alternativ i väntan på detta. Sedd till sitt pris skulle jag faktiskt säga att den är ett av de bästa alternativen. Den är en beprövad, trevlig att köra och välbyggd – som trots ett helt nytt ansikte erbjuds till samma låga pris.


Renault Clio TCe 90 Evolution

Motor: R3, 999 cm3 Effekt: 90 hk/160 Nm 0–100 km/h: 12,2 sekunder Toppfart: 174 km/h Förbrukning: 5,2 l/100 km CO2-utsläpp: 118 gram/km Mått (L/B/H): 405/180/144 cm Tjänstevikt: 1.172 kilo Dragvikt: 900 kilo Bagagevolym: 391–1.069 liter Pris: 229.900 kr Privatleasing: 2.990 kr/mån Förmånsvärde: Från 4.366 kr/mån