
Segelbåt säljes i hela Sverige
1 508 annonser
Segelbåt säljes i hela Sverige
1 508 st
Läs om sorteringen av sökresultatet





Passa på att köpa en andel i en Bavaria 50!
Ett mycket prisvärt sätt att njuta av sol och bad i en fantastisk övärld. Med en andel i vår välutrustad Bavaria 50 med hemmahamn i idylliska Samos får du en skön och härlig segling i lättnavigerande vatten till en låg kostnad.
Båten är fullt utrustad med allt man kan behöva för att segla i Medelhavet.
Hon har fem hytter för 10 personer, tre toaletter med dush, stor och genua på rulle, spinnaker och spinnakerbom, bimini, gummibåt med utombordare m.m.
Utrustningslista kan skickas på begäran.
Vi är tre personer som delar båt i Grekland en segelbåt Bavaria 50 byggd 1999, 15 meter lång, 5 hytter med dubbel-kojer, i mycket gott skick.
Ett väl fungerande svensk konsortium och marinans verkstad ser till att båten är klar att segla när du anländer.
För den som har tid över finns gott om tillfälle att utnyttja lediga veckor.
Båten har sin bas på ön Samos (Pythagorio hamn), lätt åtkomlig via charterflyg (Göteborg, Stockholm, Köpenhamn).
350 000 kr



Emma, den sista 3800:an som tillverkades har under sina 34 år endast haft 3 ägare och har uppdaterats löpande.
Bilder: https://drive.google.com/drive/folders/1VzAMErrftDGxLx2R1T1RPffg1eqV_Qx6?usp=sharing
Den elhydrauliska fällkölen av bly ger utmärkta seglingsegenskaper med sina 2,5m nedfälld, för att med en knapptryckning från sittbrunnen ge tillträde till ställen få kommer åt med endast 1,4m djupgående uppfälld. Den stora akterhytten är något man sällan hittar på båtar av liknande storlek.
Emma seglar ledigt 7-8 knop med endast fock och storsegel och får god fart även vid svag vind.
Båten är väldigt fin både in- och utvändigt. Teak på däck och i sittbrunn är i gott skick.
Båten har alltid vinterförvarats i lagerhall.
De senaste åren har följande gjorts/installerats:
2021:
- Epoxibehandling av botten
- Omklädning av samtliga dynor
2022:
- Garmin GPSMap 9” plotter, med sjökort över Östersjön (NSEU644L)
2023:
- Flexofold 3-blad foldingpropeller, även propelleraxeltätning
- Kölhydraulik renoverades
- Peke, Båtsystem GPT100 med integrerad stege
- 55W solcell
- Victron BMV-712 batterimonitor, MPPT-regulator, Orion Smart DC-DC-laddare och Batteryprotect
- 100 Ah litiumbatteri för förbrukning
- Lazy bag, Lundhs
- Nya rutor i sprayhood
- Nytt storfall i dyneema
2024:
- Raymarine EV-200 autopilot, styr på hjärtstocken
- NMEA/Seatalk-nätverk installerat
- Garmin GND10, för visning av samtliga instrument på plotter.
- Pentrypump Seaflo 15 l/min
- Midskeppsknapar
- Ny klädsel på ratten
- All belysning bytt till LED, även lanternor.
2025:
- Garmin gWind vindinstrument
- Ankarolina akter
- Indirekt LED-takbelysning
Segel:
- Storsegel: 42 m2, UK Syversen, 2005 med genomgående lattor och kullagrade travare i gott skick.
- Självslående fock: 24 m2, 2009 med stående lattor i gott skick. UV-strumpa medföljer.
- Gennaker: ca 80 m2, UK Syversen, 2011, med strumpa, mycket lite använd.
- Spinnaker: ca 80 m2 med strumpa, lite använd.
Motor:
Sötvattenkyld Yanmar 3GM30F. Servad årligen med byte av olja+filter och bränslefilter. Marschar bekvämt i drygt 6 knop vid 2400 varv och kan nå över 7 knop vid behov.
Övrig utrustning
- Vinschar: Andersen självskotande, 4 st 28 och 2 st 46
- Övrigt: Spinnakerbom, fendrar, tampar, brandsläckare, extra skot, kylskåp, 2-lågig gasolspis med ugn m.m.
- VVS: Gasoldriven värmare (Trumatic-e 2800), varmvattenberedare med värmning från motor, septiktank med däckstömning, varm- och kalldusch på både toalett och badbrygga.
- Ankare och ankarlinor: 15 kg Bruceankare på pushpit, 10 lbs Fortress FX-16 aluminiumankare, 50 m Ankarolina i aktern och 50 m ankarlina i fören.
- Elektronik: VHF, Garmin-instrument och plotter, stereo, landström (behöver ny laddare för litiumbatteri).
- Rigg: Furlex rulle för försegel, vantskruvskydd i aluminium, Seldén rigg med gasfjädrad rodkick.
Tekniska data:
Längd: 11,80 m
Bredd: 3,12 m
Masthöjd: 17,8 m
Djupgående: 1,4-2,5 m
Vikt: 5 ton
Kölvikt: 2 ton
Emma har sin hemmahamn i Mariehamn, Åland.
490 000 kr




Idag 15:38
Efter flera fantastiska år på sjön har vi bestämt oss för att sälja vår fina och välutrustade segelbåt.
Seglen är i nyskick och har endast använts under tre säsonger. Laurella är trygg och säker med lång blyköl, samtidigt som hon är smäcker och snabb.
Sveakryssare 3383 Laurella konstruerades av Arvid Laurin och har mestadels seglat längs norrlandskusten. Jag har ägt båten sedan 2016 och har likt tidigare ägare servat och uppgraderat båten väl.
Alla fall är dragna till sittbrunnen. Motorn är en pålitlig Yanmar disel inombordare på 8 hk som startar i alla lägen. Autopilot Simrad TP22.
Fin inredning i oljad teak och durk i lackat trä. Stor stuv. Vattenburen värme. Samtliga fem kojplatser har uppgraderats med extra tjocka och ventilerade dynor.
Längd: 11.04
Bredd: 2,44
Vikt: 3 550 kg
Djupgående 1,5 m
Utrustning och uppgraderingar,
Samtliga genomföringar och all fast rigg byttes av förre ägare
Däck målat 2024
Spinnaker (använd en gång), Narwal, 2021
Storsegel 28m2, cruisinglaminat, 5 genomgående lattor, 2 rev, Royal Marine, 2020
Lazybag storsegel, Royal Marine, 2020
Rullgenua 29m2, cruisinglaminat, UV-skydd och rullfockskapell, Royal Marine, 2020
Furlex 104S, Royal Marine 2020
Sprayhood från CB Marine, 2020
Elsystemet genomgånget och uppgraderat 2020.
Gel-batteri 2020
Ny cirkulationspump för värmesystemet 2018
Solpanel 30w och sunwind regulator
C-tek M200 batteriladdare
Landströmspaket C-tek
Tvålågigt spritkök, dubbla hoar i diskbänk
Portapotti (knappt använd)
Båtvagga
Täckställning med utliggare, NOA
Två ankare av typ Bruce varav ett 10 kg, ett mindre
Rodkick med gasfjäder
Autopilot Simrad TP22, ekolod, vindvisare, kompass och garmin-plotter.
Fendrar, spinnakerbom, mängder av verktyg och tillbehör
65 000 kr



Bra skick och utrustning. Mycket fräscha segel, ökad segelyta utvecklat av Royal sails Västervik
Extremt lite använda
Vagga för transport
Båten finns på land i Njutånger,
15 000 kr



Nu är fina Aurora till salu!
Hon är en ketchriggad Ansö 39, byggd i Hallstahammar 1985. Aurora har varit med om många äventyr, hon har seglat tur/retur Karibien tre gånger. Aurora är en perfekt bobåt och långseglingsbåt även om delar av utrustningen kan behöva ses över och uppdateras. Aurora är utrustad för att segla över Atlanten. Fullständig lista över utrustning kan lämnas vid intresse.
2012 designades Aurora för att bli självförsörjande på både vatten och el. Watermaker, solpaneler samt vindgenerator installerades. Batteribanken utökades samtidigt som samtliga lampor byttes till LED. All eldragning (förutom det efter elcentralen) gjordes om med grova förtenta kablar och komponenter från Skyllermarks.
Information om båten:
Hytter
Förpik: Lågt i tak (pga stuvutrymme under kojerna). Plats för 2 personer. Däckslucka.
Salong: Ståhöjd. Stort delvis uppfällbart bord med plats för 8 personer. I soffan på babordssidan kan en person sova i soffan och på styrbordssidan kan en kortare person sova. Navigationsbord på styrbordssidan. Byssa på babordssidan.
Babords enkelhytt: En fullängdskoj och garderob.
Styrbords enkelhytt (fungerar som korridor till dubbelhytten som ligger centrerad i aktern): En fullängdskoj med stuvutrymme.
Från babords- och styrbords enkelhytter finns isolerad öppning till motorrummet.
Akterhytt: En dubbelkoj med tempurmadrass och stuvutrymmen. Garderober och skåp. Däckslucka.
Båten
Skrov: Stål
Rigg: Masthead, ketchriggad, maststeg
Längd: 11,9 m exklusive dävert och peke (39 fot)
Bredd: 3,95 m
Djup: 2 m
Höjd: 16 m
Vikt: 13,5 ton
Vattentank: 2 x 100 liter
Watermaker: Schenker – ger ca 25-30 liter/timme (okänt skick)
Dieseltank: 1 x 400 liter + dagtank 40 liter
Septiktank
Segel:
– Rullgenua (2012, HPC, UV-skydd i titanoxid)
– Rullfock (2012, sliten)
– Stormstorsegel/trysaill (2012, använt ett fåtal gånger)
– Storsegel (ok skick)
– Mesansegel (2012)
– En komplett uppsättning reservsegel.
Kapell för stor- och mesansegel (2016)
Motor: Volvo MD 31, 62 hk.
Förstärkt roderskädda (lösning för känt Ansö-problem)
Manuell toalett (2015)
Trycksatta söt- och saltvattenssystem (nydraget 2012)
Ej trycksatt sötvatten via fotpump genom kolfilter i byssan (2012)
Skicka ett meddelande vid intresse!
385 000 kr



Passad nr 7, Juanita. Tillverkad av Tufa marin i Färentuna 1977. Konstruktör Erik Liedstrand.
Jag köpte den här båten för tre år sedan med syfte att renovera henne då hon inte var i bästa skick. Dock var motorn "ny", installerades i båten 2014. Även hennes segel var i helt klart godkänt skick. Men bara en säsong efter att jag köpt henne fick jag besvär med hälsan och nu har hon stått på land i två år.
Jag hann ändå göra en del del första säsongen och listar detta nedan. Jag listar inte sådant som är helt självklart att det följer med en segelbåt, känns onödigt. Allt finns i båten för att ge sig ut och segla direkt och allt nödvändigt fungerar. Idag står hon på land i Järna båtklubb, söder om Södertälje. Men kan sjösättas så snart som önskas. Jag hjälper självklart även till med påmastning och dylikt.
Mitsubishi SOLÉ diesel mini -17 med 16 Hk. Nyservad 2025 med byte av olja och oljefilter. Även nytt startbatteri 2025. Motorn startar alltid och går finfint!
Saildrive 110S samt foldingpropeller. (Förra ägaren bytte bälg. Bör alltså vara gjort ca 2020.)
Storsegel i gott skick, oklart årtal. Äldre storsegel medföljer.
Genua 1, 2 och 3. Blandat skick, med alla går bra att segla med.
Bomkapell i gott skick.
Sprayhood som sett sina bättre dagar...
Fäste för framflyttat förstag finns, men är aldrig använt av mig. Har dock fått rullsystem Furlex 100S av en annan passadägare som bör passa fint till Juanita. Men har inte fått tag i segel till än.
6 st stöttor samt spännband till.
Däckställning från Biltema.
Presseningar.
Nya beslag till sprayhood 2022.
Specialtillverkad badstege och renoverad akterspegel 2022.
Interiör:
Gasolsystemet genomgånget och läcksökt 2022 samt bytt alla gasolslangar.
Ugn/spis - gasol, fungerar utmärkt.
Kyl - gasol/12V- Fungerar utmärkt på gasol, aldrig testat 12V.
Sötvattentank 45 L (tror jag...) installerad 2022.
Nya slangar dragna i köket samt köpt nya fotpumpar 2022. Sjövatten och sötvattenpump finns i .
Värmare - gasol Aldrig testat, fungerar sannolikt inte, de brukar inte göra det...
Toalett - Toalett rev jag ur det första jag gjorde då den var trasig, packningar läckte och slangarna var äckliga. Har pluggat bägge kranarna till denna temporärt och hade planerat att installera ny toa. Däckstömning finns draget och tyvärr även nödtömning ut i sjön. I dagsläget står där en temporär portapotti.
El - All väsentlig el fungerar. Det är inte snyggt gjort, men det funkar. Det enda som inte fungerar och behöver gås igenom är lanternorna och bränslemätaren.
Nya lampor i förpiken 2025.
Bordet som hade sett sina bättre dagar det med, renoverade jag 2022 och monterade en svängbar NOA- arm på. NOA-platta finns installerad i sittbrunn och jag hade tänkt att sätta upp en likadan i salongen.
GPS med plotter medföljer. Brukar fästa den på bordsstativet i sittbrunnen när jag seglar. Minns ej namnet på den, men kan kolla...
Två kojer i förpik och två i salongen. Styrbordskojen fungerar idag som segelgarderob, men kan byggas om till koj.
55 000 kr

840 000 kr
Yachtbroker Sweden AB


35 000 kr
eBåtar Group AB
Hunter 36 Legend segelbåt uthyres
Ledig för höst- och vintersegling september till december (så länge isfritt).
Säsongen 2026 kan bokas till 2025 års priser fram till årsskiftet.
Modern båt, mycket rymlig med hög komfort och bra förvaring. Salong med kök och trevlig sällskapsyta. En för- och en akterhytt med två bäddar i vardera, båda ljusa och rymliga med garderober och skåp. Eluttag 12v och 240v i båda hytter. Varm ledbelysning i hela båten.
Fler bilder:
https://drive.google.com/drive/folders/0B_p3mi5uq0w7UG85ZXQ2TnZKUFk?resourcekey=0-le1fWVF29njRaU5MI5LEXQ
Utrustning:
Kraftfull bogpropeller, Sidepower SE80
Rullstor och rullfock.
Peke i för med utfällbar kasettstege. Badplattform med stege i akter.
El-ankarspel i fören.
Manuellt bruceankare i aktern.
Raymarine plotter samt även kompletterande iPad med Navionics kort i vattentätt case. Papperskort Båtsport hela Stockholms skärgård. Hamnguiden 8.
Vind- och djupmätare
Autopilot med fjärrstyrning
Victron litium förbrukarbank 400Ah med inverter. Separata batterier start och bogprop. Solpaneler 120 watt.
Motor: Yanmar (29hk, 2.1l/h vid marschfart). Webasto Dieselvärmare, helautomatisk. Stor dieseltank (150l). Tryckvatten. Varmvattenberedare (el, motor). Stor vattentank (300l).
Kök med spis, ugn och grill (2x 2012-gasolflaskor)
Stort ordinarie kylskåp med frysfack (110l).
Microvågsugn, Nespresso bryggare, elektrisk-kaffebryggare, brödrost.
Led TV, Apple TV, Chromecast.
Badrum med tystspolande el-toalett, dusch, separat utrymme med handfat samt våtgarderob. Septictank (120l) med däckstömning.
Varmvattendusch på akterdäck. Rymlig sittbrunn med uppfällbart bord samt sittbrunnstält med ståhöjd. Värmeutblås i sittbrunn (brukas när tält är uppfällt).
Pris:
V 18-24 14 900 kr
V 25-26 21 900 kr
V 27-32 24 900 kr
V 33-34 21 900 kr
V 35-50 14 900 kr
Rabatter: 2:a veckan 10%, 3e veckan 15%
För hyra helg eller del av vecka, maila för prisförslag
Slutstädning: 1500kr
Jolle 280cm max 500kg: 500kr/vecka
Elmotor med 100AH LiFePO₄ batteri: 500kr/vecka
Wi-Fi, Telia 100GB: 199kr
14 900 kr
Välvårdad Galeas till salu, privatägt segelfartyg i ett mycket bra skick.
Vi har ägt båten 6-7 år och känner nu att någon annan får ta vid och njuta av denna vackra och bekväma sociala båt, som har såväl charm som allt det som behövs för semestern, eller som bobåt. Vi har själva använt båten som övernattningsbåt vid arbete samt under semester när tid har funnits. Båten är byggd i ek med plastad botten, vilket gör den mycket lättskött. Vi har haft båten på torrdocka 2022, inga anmärkningar.
Båten kan såväl seglas med sina ca 250m2 segel som är i mycket bra skick. (alla segel med kapellskydd) som att gå för motor. Motorn är i bra välservat skick/underhållen. Båten har även en hydraulisk bogpropeller samt ett ankarspel med en egen hjälpmotor Lombardini Diesel vilket underlättar tilläggning och ankring i vackra vikar.
Detta är en båt som är mycket social och bekväm som bobåt eller semesterbåt. Båten har alla vintrar varit väl täckt/skyddad. Vi har en plats för båten i torrdocka under kommande vinter 2025-2026 som kan tas över om så önskas att ha båten på land vintertid. Under 2024 renoverades däck och under vintern förpiken med nya dynor, nya solpaneler etc.
Vi kan tänka oss att ta inbyte på mindre motorbåt/motorseglare upptill 32-40fot med ett värde om ca 300 000-500 000.
Fakta BRIS
-Byggår 1910 på CH Christianssons varv i Strömstad
-Längd 17m
-Bredd 5,95
-Djupgående 2,85
-Deplacement 55 ton
-Material Trä
-Rattstyrning
-GM Detriot Diesel -67 6cyl 240hk
-Hydraulisk bogpropeller och ankarspel
-250m2 segel med högsta masthöjd ca 21,5m
-Två manuella vinschar
-Tvättmaskin, Torktumlare
-Eltoalett, dusch, toalettutrymme
-Varmvattenberedare
-Luft Luftpump, luftavfuktare
-Två nya solpaneler 150 vardera
-12v/24v system
-2 x VHF, Stereo, 2x tv, 2x plotter, radarmottagare
-Vattentank ca 300l, septiktank ca 300l, Dieseltank 1 = 1500l 2= 50l
-2 hytter samt nedbädddningsbar salong (7 kojer)
-Vedkamin, gasolkök 4 plattor, kyl och frys.
För visning och mer information kontakta gärna oss
Bris femöre af Wenersborg
1 475 000 kr
Välskött och lite använd båt säljes på grund av sjukdom. Bogpropeller, elankare både i för och akter, värmare Webasto, dubbla vattentankar, segel m lazy Jacks Lundh från 2021/22, Yanmar 3YM20 ca 550 h.
775 000 kr
Hej! Jag har över 40 års erfarenhet av både segel- och motorbåtar samt innehar skepparexamen.
Önskar hyra segelbåt för långhelger max 30fot(torsdag–söndag) under höst och vinter(sista helgerna i Sep-Dec), gärna i Stockholms skärgård. Önskar att segelbåten är utrustad med eldningsbar kamin.
3 000 kr
Skärgårdskryssare, SK 30 kvm
Konstruktör: Harry Becker.
Byggår: 1986.
Byggd på: Lidingö.
Byggnadsmaterial: Plast, sandwichkonstruktion.
Löa: 12,27 m
Lvl: 10,16 m
Maxbredd: 2,17 m
Djupgående: 1,45 m
Kölvikt 1,5 t (bly)
Deplacement: 3,05 t
Mast och rigg från Benns.
Utombordsmotor: Evinrude 8 hk lång.
Lewmar vinschar och lås.
All inredning i mahogny. Sittbrunn inredd i lackad mahogny. Sovplats för fyra vuxna i ruff och förpik. Alla dynor nyinköpta för några år sedan. Stuvningsutrymme under akterdäck. Mast, bom och spinnakerbom i aluminium. Fem segel, storsegel, fock, genua, extrastor genua och spinnaker. Skot, ankare, solcell, batteri, mm.
Passande båtvagn för körning på varvsområde kan köpas till efter överenskommelse, eller möjligen ingå vid snabb affär.
Hemmahamn och vinterförvarad i Öregrund, Katrinörarna. Två tidigare ägare.
Båten är sparsamt använd och i gott skick men har naturligtvis spår av användning. Skrovet epoxibehandlades 1995.
Det byggdes fem eller sex stycken likadana båtar på Lidingö kring 1984-1986. De flesta är inmätta i SK30 klassen men inte denna. Det går förstås mäta in den som SK30 om man vill.
En härligt vacker klassiker.
99 000 kr
Jag säljer min Maxi 77 – en trevlig och stabil familjesegelbåt från 1975.
Jag har ägt henne i tre år och gjort flera renoveringar under tiden.
Tyvärr har familjen inget intresse för segling, och jag har själv inte tid att använda båten.
Utförda renoveringar:
Ny stående rigg (2025)
Nya röstjärn (2025)
Nya portlights/fönster (2024)
Bottenmålad (2025)
Ny utombordare Parsun 6 hk (2023) – endast använd ca 2 timmar
https://sailingkalypso.wordpress.com/
Ingår:
vagga
1 storsegel
1 rullgenoa
Porta Potti
Autopilot
5 flytvästar
Båtplatsen är betald till februari 2026 och kan eventuellt överlåtas om Limhamn godkänner det.
Båten ligger i vattnet och är påmastad.
25 000 kr
Årsmodel 1994
Nu finns chansen till en härlig däcksalongsbåt i riktigt bra skick, som seglar väl med sina fina linjer och slanka blyköl. Den är uppdaterad och anpassad för en lång säsong vilket ger möjlighet till aktivitet hela året. Kanske dags att testa på vintersegling?
Det vi värdesätter mest, förutom panoramavyn är den enkla, funktionella och robusta konstruktionen och inte minst lyxen med tre hytter, fantastiskt stuvutrymme och två badrum. Skrovet är tjockt enkel laminat (i stället för sandwich), dubbelmontage för styrning ute i sittbrunnen eller inne i värmen. Robust styrning, mekaniskt i sittbrunnen och hydraulik för autopilot och ratten i salongen. Hjärtstocken går igenom skrovet ovan vattenlinjen, vilket är tryggt om man vill ta utsidan till medelhavet.
Teak däcket är borttaget och ersatt med Permateek, det ger ett fräscht intryck och lätt underhåll utan risk för fuktgenomslag i däcket.
Köket är välplanerat med en mycket rymlig box samt extra kylskåp i salongen.
Elsystemet är uppdaterat med Victrons prylar med tex. fjärravläsning. Förbrukningsbanken är på 400ah medger minst två dygn i naturhamn vintertid utan laddning, med kylar och dieselvärmaren i gång.
L: 11.85 D: 1.85 B: 3.50
1 650 000 kr
1 175 000 kr
Åland Yachts AB
Utrustning: Storsegel, fock, gennaker, Harken rulle.
Seldénmast och bom.
Bomkapell Elan 210 med lazy jacks/bag, mörkblå.
Gennakerbom på Harken track, kontrolleras från sittbrunn.
Teak i sittbrunn.
Färskvattentank, kemtoa, kylbox/skåp, brännare med gel.
Salongsbelysning led. Salongsbord flyttbart till sittbrunn.
Raymarine ST60 Tridata.
Badstege, landström 230 V med 15 m kabel.
Stereo och högtalarpaket i salong och sittbrunn, fabriksmonterat. Topplanterna. Mercury 5 hk 2023 med separat tank.
195 000 kr
Lättseglad och snabb familjebåt (lys 1,16) utrustad för långseglingar, rymlig och säker.
Contrast 33 från 1982, två ägare
Längd 9,85, bredd 3.05 Djup 1.65
Ruff
Teakinredd med klädskåp, köksförvaring och bokhyllor.
Halvcirkelformad dinett och 6 kojplatser
Gasolspis med ugn, 2 lågor Techimpex
Kyl/isoterm 3251 ASU
Värmare Ebersprächer Airtronic D4S (Diesel)
Sittbrunn
Teak i sittbrunn och nytt sittbrunnkapell
Sittbrunnsbord och badplattform/badstege
Segel
Storsegel 2008, med bomkapell
Rullfock 2024, (CLP Technora LS - nypris 59.000) med Bartel-rullen monterad under däck
Spinnaker 2009
Genua Boding 2016 (nästan inte använd)
2st Lewmar 40 self tailing winch (2016)
Rodkick
Stående och löpande rigg
Löpande rigg utbytt 2024
Singelrevad bom 2015
Spinnakerbom
Motor och drev
Lombardini 2010 (32 hp)
Nytt drev 2010
Bälgbyte 2020
EL
Bränslecell Efoy (2018) (nypris c:a 50.000)
Landström CTEK M 200
Elsystemet fullständigt renoverat enligt Skyllermarks 2011
Batterier, till motor (2025) och 2 st hushåll (ruff och instrument) AGM 70 (2021)
2 st solceller 37w respektive 80 w regulator Peak Power MPPT (2019)
Toalett
Ny toalettstol 2025 Jabsco med fullständigt utbytta sanitetsslangar
Septisanitetstank Gobius med sugtömning via däcksventil, bottenventil och volymmätare.
Säkerhet
Ny VHF-radio med toppmonterad antenn 2025 och distress
Autopilot Raymarine EV 100
Vind/logg Nexussystem
Plotter Garmin Echomap UND 52 + sjökort (norra Europa
Pulversläckare
Nödraketer
Vinterförvaring
Tyresövagga
Täckställning
325 000 kr
Jag (vi) har ägt båten i tre år, men den har inte blivit använd i den utsträckning som jag initialt planerat för. Förra säsongen innebar en tredagars tur. I år noll. Tilltänkt besättning kommer att prioritera barnbarn (5st) sommartid, varför längre seglingar inte lär kunna genomföras.
Båten byggd 1985 och vid åtminstone två tillfällen (har jag kunnat identifiera) genomgått renovering/uppdatering. Väl utrustad för semestersegling. Dock inte "felfri", samt att den bör byta ägare innan årets vinteruppläggning (säger upp sommar- och vinterplats), därav pris, men fullt funktionsduglig.
Rullfock, lazyjack/-sack.
Segel: Storsegel, 2st genuor med UV-skydd, spinnacker. Däremot saknas relevant storlek på spinnbom för att kunna föra spinnacker. Jag har förberett masten för att kunna montera s.k. toppinglift.
Gasolspis/-ugn
Toalett med septitank.
Två färskvattentankar, ca 100+100liter
VHF: ICOM, basenhet inombords och monofon i sittbrunnen.
Nav.: Simrad.
Motor: Lombardini 30hkr.
Dieseltank: 70l
Täckställning NOHA+ presenningar (2st), Tyresövagga samt fyra Tyresöstöttor.
Se bilder.
75 000 kr
Igår 11:43
Albin 78 från 1979 med inombordsmotor Volvo Penta MD5A säljes nu pga av hälsoskäl.
Har ägt båten sedan 1998. Båten är lätt och rolig att segla, har ståhöjd i ruffen (ca 1,80 m) och är bekväm att semestra i. Det finns 5 kojplatser – 2 i förpiken och 2 i salong samt en stickkoj bredvid sittbrunnen (stickkojen är ett utmärkt utrymme för att förvara bagare, segelsäckar etc.
Tekniska data
Tillverkningsår: 1979
Tillverkningsnummer: 202
Längd: 7,8 m
Bredd: 2,75 m
Djupgående: 1,5 m
Köl: Fenköl
Deplacement: 2350 kg
Motor: Volvo Penta marindiesel MD5A/110S, 7,5 HK
Segel: Originalsegel i bra och användbart skick.
Utrustning
Batterier: 1 motorbatteri och 2 förbrukningsbatterier
Autopilot: Autohelm SeaTalk 800 rorkults-autopilot
Dieselvärmare: Ebersprächer båtvärmare
Spritkök: 2-lågigt
Vattentoalett med septitank.
Ankare med lina
Fendrar
Div tampar
Badstege i akter
Täckställning: Däcksställning från Press och Son + Presenning med visst slitage
Båtvagn
Mycket robust båtvagn som även kan användas till betydligt större båtar
20 000 kr