45 000 kr
Säljes av:
Kenneth Shaw
9.6
· 10 omdömen
På Blocket sedan 2014 · 1 aktiv annons
Verifierad
- Aktiv på Blocket
Fakta
Modellår
1983
Tillverkad
1983
Beskrivning
Går hur fint som helst och ser riktigt fint ut. Ska sälja pga flytt.
Ny servad och nya däck ifjol, körs inte mer än ett par kilometer per säsong så behövs kanske bytas olja igen snart.
Riktigt sällsynta klassiker. Japans mest sällsynta sportbike med bara 1000stycken totalt i produktion och dryga 100-tal kvar.
Mil: 2200
Finns i Umeå
Om suzuki xn 85 turbo:
Suzuki XN85 turbo var Suzukis bidrag till den korta men kraftfulla Turbo-eran, den tid då varje japansk tillverkare hade en turbomotor i sitt sortiment, för de andra hade också ... XN85 var banbrytande på många sätt. Det var ingen kommersiell framgång, men han gav redan sin ryttare en inblick i framtiden. Framtiden för sportiga motorcyklar, motorcykelteknik, Suzuki och motorcykeln i allmänhet. Och den framtiden såg väldigt lovande ut! XN 85 var mer än bara en turbomotor.
Mekaniskt baserades Suzuki XN85 på GS650. Motorn delade blocket med GS650. Men en turbo installerades på Suzuki XN85. IHI-turboen monterades bakom fyrcylindrigt block, så att det låg i vindskuggan på cylinderblocket. Den platsen var därför inte så väl vald. Under 4.000 rpm hände inte mycket, ovanför att IHI gick till jobbet med en hastighet på upp till 14.000 rpm. Vi vet från testrapporter från den perioden att turboen fungerade nästan utan "fördröjning" - svarstiden innan turbo startar. Suzuki XN85 skilde sig således positivt från ett antal konkurrenter.
elektronik
Suzuki XN85 var också den första insprutade Suzuki. Suzuki utvecklade själva systemet för detta. Suzuki Electronic Fuel Injection (SEFI) -systemet liknade Boschs L-Jetronic-system. Implementeringen av det systemet involverade en hel del elektronik. Till exempel dyker sensorer upp överallt. Sensorer för gasreglage, för lufttillförsel och motortemperatur. Och det i sig var mycket anmärkningsvärt i en tid då elektronik på motorcyklar fortfarande 'science fictionverkade.
En fantastisk cykeldel
Den som jämför XN85s prestanda med Suzuki GSX1100E Katana kommer troligen att bli besviken. Med sin maximala effekt på 111 hk överträffade Katana långt XN85. Även jämfört med GS650, från vilken Suzuki XN85 härstammade, visade sig turbocykeln bara vara snabbare. Men XN85 hade andra egenskaper. Det lilla framhjulet (16 tum) fick cykeln att svänga snabbt. Till skillnad från vad som var vanligt vid den tiden hade denna bakre del inte längre en stereofjädring utan en monoshock. I Suzukis fall kallades det vippsystem av upphängningssystemet 'Full floater'. Det kom direkt från de framgångsrika Suzuki RM-fabriksmaskinerna från Motocross-världsmästerskapet. Hanteringen av Suzuki var bra.
Liksom resten av motorcyklarna i Turbo-eran visade sig Suzuki XN85 inte heller vara någon kommersiell framgång. Försäljningen var långsam. Maskinen var förmodligen för komplex för tidens motorcyklister. Kanske. Under 2017 har XN85 blivit ett intressant samlarobjekt.
Trygg affär