Ett extremt påkostat bygge, både i tid och pengar. Köpte bilen 2009, jobbade många år och 2019 fick den en professionell lackering (Daytona Grau). 2020 blev den registrerad och besiktad, i samma spec som den har idag (motorbyte inskrivet T31A). Bilen blev besiktningsbefriad direkt pga sin ålder. Efter 2020 har jag fixat lite smått med bilen, men den har mest stått och samlat damm. Jag har kört drygt 100 mil efter den blev körbar, dvs jag lever mer för att bygga än att köra.
Alla delar har lackerats separat. Ram och kaross har varit delat. Ramen fick en genomgång och ny färg (svart). Karossen har suttit uppe i en vagga, så att även undersidan är korrekt fixad med underredsmassa mm.
Oändligt mycket är gjort på bilen och Blocket stoppar mig från att ta med allt (för många tecken). Försöker punkta ner de största delarna:
Exteriört har högsta fokus varit på att få bilen så stilren som möjligt, få bort dåliga konstruktionslösningar (dubbelplåtar som inbjuder korrosion), samt få bort onödig vikt.
- Allt glas nytt. One Piece Windows på dörrarna.
- Allt krom borta
- Bakskärmar, bakgavlar, dörrskins, plåt mot kabin, bakluckeskin utbytt mot nytt från OPGI
- Framskärmar och huv i glasfiber (original huv medföljer)
- Dropplister mm borttagna
- Nybyggda hus för baklyktor
- Nya övergångar i plåt runt flaket
- Tanklock flyttat till insida flak
- Durkplåt skruvbart i flak. Bärande balkar i galvade profiler.
- Kofångare med tightare passning och igenbyggda hål (samma kulör som bilen).
- Fälgar 17” BMW Y-rondell (nya däck).
- Backspeglar från Camaro
Samma tema interiört, enkelt och stilrent med komfort
- Allt är nytt, eller i fint skick. Svart!
- 300zx skinnstolar, renoverade på firma
- Isolering i hela kupén i form av Silent Coat
Drivlina/chassi
- Motor (LT1) och växellåda (4L60E) från Camaro -94. Växellåda totalrenoverad och uppgraderad. Motor enklare renovering. Kabel och program medföljer för den som vill fortsätta ändra parametrar.
- Rostfritt avgassystem. System från Pypes Performance, från headers och bakåt. 2,5” med x-pipe och elektriska cut-off-valves (tillfälligt urkopplade).
- Plasttank med inbyggd pump
- Elektriskt styrservo
- Nya sänkfjädrar och stötdämpare
- Polyuretan-bussningar mellan ram och kaross
Elsystem
- Motorns elsystem förenklat. Säkringsbox med relä finns inuti handsfacket, som kontrollerar motorns alla funktioner. Elscheman mm finns.
- Övrig elektronik är ombyggd till modernare lösningar, dvs inte hög ström genom instrumentbrädan.
- Batteri flyttat bakom passagerarstolen
- Surfplatta som bevakar motorn (behövs inte och är enkel att ta bort för den som vill)
- Seriös musikanläggning med fina komponenter. Bilstereo i handsfack, med fjärrkontroll som fungerar med stängd lucka. Slutsteg/delningsfilter under passagerarstol. Baslåda bakom förarstol.
Tanken var att köra all-in på pro-touring-spåret. Trevligare bakaxel och bromsar finns om den nya ägaren vill gå den vägen.
Mycket dokumentation finns och hundratals bilder från bygget.