Reklam
Denna sida är en reklamartikel från Tibber
Vad behöver jag veta när jag skaffar elbil?
Elbilar blir allt vanligare på svenska vägar. Men frågorna är fortfarande många – här är guiden som hjälper dig att komma i gång.
Vilken elbil passar mig?
Precis som när du köper en fossildriven bil är det dina behov som styr valet av elbil. Nu när i princip alla biltillverkare erbjuder elbilar så finns det möjlighet att hitta en modell som möter de flesta av dina behov – till skillnad för ett par år sedan då utbudet var skralt.
Elbilen har så klart några egenskaper som man inte tänker på då det gäller fossildrivna bilar: främst batteriets storlek och hur snabbt batteriet kan laddas.
– Räckvidden är fortfarande för de allra flesta den största frågan. Här gäller det att hitta en balans mellan pris, kapacitet och behov, säger Tobias Aspenberg som är ansvarig för Smart Energy på elbolaget Tibber.
Åker man många korta resor i staden behöver du oftast inte en bil med den allra längsta räckvidden. Du behöver kanske inte heller köpa en stor elbil med jättelång räckvidd för att åka till fjällen. En lösning kan till exempel vara att man hyr en större bil när man har speciella behov. Slutligen är möjligheten att ladda sin bil hemma på natten ett stort plus, och då spelar laddhastighet inte någon större roll.
Vad kostar det att köra elbil?
Det är generellt sett betydligt billigare att köra elbil jämfört med fossildriven bil. Det är inte bara drivmedelskostnaden som påverkar, även lägre fordonsskatt och lägre servicekostnad påverkar totalekonomin. Inköpspriset däremot är fortfarande högre vilket gör att man som elbilsförare vill ”köra hem” kostnaden så fort som möjligt.
Ur en ekonomisk synvinkel är det bäst att ladda bilen hemma, då man kan spara betydande summor jämfört med en fossildriven bil. Uppskattningsvis drar elbilen två kWh per mil. Beroende på vilket pris du har på elen kan du köra för 1 krona till 10 kronor milen i normalfall.
– Ser jag till mig själv så har jag gått från 30 000 kronor i drivmedelskostnad ner till 3000 kronor per år, säger Tobias Aspenberg.
Hur laddar jag bilen bäst?
Du kan snabbladda bilen när du är ute och åker, vilket kostnadsmässigt många gånger kan jämföras med att tanka en fossildriven bil. Det finns flera olika laddnätverk att välja på och ofta kräver de olika nätverken egna appar och att du måste skriva in betalningsinformation i appen. Det kan upplevas som lite krångligt i början men när det väl är på plats så funkar det i de flesta fall smidigt.
Den riktigt stora ekonomiska vinsten gör du dock om du laddar hemma och då krävs en laddbox för att kunna ladda säkert. Det går att ladda batteriet utan box men det är inte något som rekommenderas – utan ska ses som en nödlösning.
En laddbox kan du enkelt beställa via Tibbers hemsida. Tack vare det gröna skatteavdraget som trädde i kraft 2021 kan du också få 50 procent i skatteavdrag för kostnaden av laddbox, installation och material när du installerar utrustning för elbilsladdning. Det fungerar på liknande sätt som med rot och rut, men är en egen skattereduktion.
I Tibbers app kan du schemalägga när du vill ha bilen färdigladdad till nästa avresa. När du stoppat in laddsladden jämför Tibber bilens behov med elpriserna och laddar den under de timmar då elpriset är som billigast.
En vanlig fråga för villaägare är om huvudsäkringen kommer att räcka till billaddning. De flesta elbilarna kan maximalt nyttja 16 ampere på 3 faser och medan de flesta hus har 20 ampere i huvudsäkring (även om det kan variera från 16 till 25 A). Det kan då vara bra att ha en så kallad lastvakt för din elbilsladdare, som exempelvis Tibber Pulse.
Räcker räckvidden då?
Precis när man fått hem sin elbil så är räckvidden det man tänker mest på, men efter att kört en period växer tryggheten att räckvidden faktiskt räcker med lite planering och sunt förnuft. I vardagskörning är räckvidden för en elbil nästan en ickefråga, till exempel är hälften av alla bilresor i Sverige kortare än 5 kilometer.
Kör du längre sträckor är det bra att planera i förväg hur du ska åka, ett alternativ är att använda appen ”A better route planner”. Då får du förslag på hur du på bästa sätt lägger upp rutten med optimala laddstopp på lagom avstånd just anpassade efter din bil. Tänk också på att det går snabbare att ladda ett batteri om det inte är helt tomt. Här kan du alltså spara tid vid laddstationen genom att planera smart och använda batteriet mellan 20%-80% snarare än 0%-100%.
Reklam
Detta är en annons från Tibber, den är inte skriven av Blocket. Innehållet behöver därför inte nödvändigtvis reflektera Blockets åsikter