Tryggt i toppen när svenskarna väljer tekniska innovationer
När svenskarna ska lista vilka tekniska innovationer de helst vill ha i sin bil är det främst trygghetsrelaterade funktioner. Högst upp hamnar parkeringssensorer- och kameror, auto-nödbroms och dödavinkelvarnare. Vidare anses Volvo vara det mest innovativa bilvarumärket, tätt följt av elbilstillverkaren Tesla och Toyota.
Den tekniska utvecklingen inom bilindustrin har tagit stora kliv framåt under de senaste åren och tvingat bilindustrin att ställa om mot nya klimatmål. Men det är inte enbart miljöaspekten som leder förändringen framåt – bilarna blir även allt mer digitala och fylls med ny teknik som ska öka säkerhetsnivån.
Teknisk innovation efterfrågas främst ur ett säkerhetsperspektiv och högst upp på önskelistan av funktioner hamnar parkeringssensorer (53 %) och parkeringskameror (52 %) följt av auto- nödbroms (46 %), dödavinkelvarnare (44 %) samt adaptiva strålkastare (34 %).
– Bakom ratten vill vi gärna ha det så bekvämt som möjligt och att fickparkera får många att bli obekväma. De parkeringssystem som finns
idag är oerhört praktiska och minimerar risken för sammanstötning. Men vi vill också känna oss trygga vilket gör att vi söker efter innovationer som kan öka säkerheten för både oss och andra, säger Jenny Jonsson, affärsutvecklare på Blocket Fordon.
Önskemålen om tekniska innovationer skiljer sig åt mellan kvinnor och män, framförallt vill fler män än kvinnor ha adaptiva strålkastare, självkörning samt holografisk hastighetsmätare. Även ålder innebär olika prioriteringar där allt fler över 60 år (52 %) värdesätter auto- nödbroms jämfört med de yngre mellan 18-29 år (33 %). Yngre, 18-49 år, önskar däremot i större utsträckning än personer 50+ år att ha en bild/-pekskärm i sin bil (18-29 år 28 %, 30- 39 år 25%, 40-49 år 28% respektive 50-59 år 17 %, 60+ år 12%).
Volvo högst upp när svenskarna listar de mest innovativa bilmärkena
När svenskarna ska lista innovativa bilvarumärken är det svenskt i toppen.
27 procent anser att Volvo är det mest innovativa märket och tätt bakom hamnar elbilstillverkaren Tesla (26 %). Därefter Toyota (16 %). I åldersgruppen 18-29 år anses Tesla var det mest innovativa bilmärket.