Allt du behöver veta om bildäck
Vinterdäck, dubbdäck, året-runt-däck, sportdäck? Det finns mycket att lära sig och tänka på när det kommer till bilens däck.
Vad betyder siffrorna på däcken, hur ska mönsterdjupet vara och hur vet du vilket lufttryck som gäller? Vi svarar på de vanligaste frågorna!
1. När får man/ska man ha vinterdäck?
- Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
- Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–15 april
Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S tillsammans med ett berg eller snöstjärna. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
- M+S
- M.S
- M-S
- M&S
- Mud and Snow
2. Odubbat eller dubbat?
Det här beror ju helt på var i landet du bor. Bor du i norra delarna av Sverige har du garanterat mer vinter, oplogade vägar och mycket is. Då är dubbade vinterdäck att föredra.
Bor man i mellansverige är det lite annorlunda då vi kan se mer barmak även under vintern, det saltas mycket och är mer trafik. Och bor man dessutom i Stockholm så är det inte många dagar på ett år som det ligger snö på vägarna. Här får man nog välja lite beroende på hur man bor. Har du din bil parkerad i innerstan och knappt åker utanför stan så kan du gott använda vanliga odubbade vinterdäck.
Och bor man i södra Sverige så kanske det också är mer troligt att man åker över till Tyskland och Danmark och då är det inte så bra med dubbar. Då finns det en klass däck som kallas ”centraleuropeisk friktion”. Dessa är vinterdäck men med egenskaper som lämpar sig bättre i en mildare vinter. Prata med däckverkstaden som har bra koll på detta om du själv är osäker.
3. Dyrare däck vs. billigare?
Man får vad man betalar för, så är det verkligen när det gäller däck. Välkända märken lägger oerhört mycket tid på att forska om gummi och mönster och att testa sina däck. Man blandar rätt typ av gummi för rätt temperaturer och forskar fram bästa dubben samt bästa friktionen. Däcken är det enda som nuddar marken och är oerhört viktigt för hur din bil beter sig. Valet av däck kan vara skillnaden mellan många meter i stoppsträcka och liv eller död.
4. Året-runt däck då?
NEJ! De är inte särskilt bra varken på torra vägar, isiga vägar eller regnblöta vägar. Satsa på en bra uppsättning av vinter- respektive sommardäck.
5. Mönsterdjup
- Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter
- Mönsterdjupet för sommardäck ska vara minst 1,6 mm. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.
6. Lufttrycket
Kontrollera däckets lufttryck – rätt lufttryck är viktigt för att få säkra köregenskaper. Du hittar din bils rätta däckstryck på dörrstolpen vid förarplatsen, i tanklocket eller i instruktionsboken.
Kolla lufttrycket regelbundet, en gång i månaden så kör du säkrare och mer ekonomiskt.
7. Begagnade däck
Det går bra att köpa däck begagnade. Men undersök dem ordentligt så mönsterdjupet är tillräckligt för att hålla en tid framöver. Priset på begagnade däck är väldigt bra jämfört med helt nya och du kan hitta däck som varit felköp eller bara använts en säsong - fyndläge alltså.
Vad betyder texten på däcken?
- Däckproducent (Märke)
- Profilbeteckning / Däcktyp
- Däckets genomsnittsbredd i mm
- Förhållandet mellan däckets höjd och dess bredd i %
- Radialdäck
- Fälgens storlek i tum
- Belastningsindex (Li), anger däckets dragkraft
- Hastighetsindex
- Utan innerslang (slanglöst däck, tubeless)
- Kan ibland anges som DOT (amerikansk) eller ECE/EEC. Det viktigaste är de fyra sista siffrorna som står för tillverkningsvecka och år. Alltså 2908 betyder att däcket är tillverkat vecka 29 år 2008. Däck före millennieskiftet har tre siffror (259 = vecka 25, år 1999)
- Indikator som påvisar slitage (Tread Wear Indicator) (1,6 mm).
- Supplerande beteckning för däck med högre belastningsförmåga, (RF) Reinforced.
- Information om vinterprestanda och året-runt däck (M+S).
Däck dimension
Exempel: 195/65 R15.
Den första siffran, 195, står för bredden på däckets bredaste del i millimeter. Andra siffran, 65, står för höjden på däcket angett i procent av bredden. Nästa siffra, 15, är fälgdiametern och R:et i dimensionsbeteckningen står för Radialdäck.