Det här behöver du:
- Däckjärn
- Skiftnyckel
- Cykelpump
- Ny slang ... och eventuellt ett nytt däck (men 9 gånger av 10, minst, är det bara slangen som behöver bytas).
👉 Montera av hjulet från cykeln. Enklast är om du vänder cykeln upp och ner. Det är betydligt enklare att montera av däcket då. Sadeln och styret utgör ett perfekt stöd.
👉 Plocka bort ventilhatt och mutter från ventilen. Din nya slang lär ha sådana redan, så du kan lägga dem till samlingen eller kasta dem.
👉 Kräng av däcket från fälgen med ett däckjärn. Detta kanske kräver hårda tag beroende på typ av däck och slang. Var inte rädd för att ta i!
👉 Ta bort den gamla slangen.
👉 Montera på den nya slangen.
👉 Börja vid ventilhatten - lägg i den nya ventilen i öppningen, skruva sedan fast den nya muttern. Placera däcket runt fälgen, och lägg sedan slangen innanför däcket.
👉 Fyll slangen med lite luft (det underlättar när du väl skall montera ytterdäcket). Fortsätt sedan att montera däcket med hjälp av däckjärnet.
👉 Kontrollera att däck och slang sitter på plats. Fälgen skall omsluta däcket.
👉 Pumpa däcket.
Bra att tänka på!
Alla däck har olika egenskaper. På sidan av däcket kan du se vilket tryck ditt däck tål. Fyll på med lagom med luft så att det passar ditt däck. En tumregel är dock ca 3,5 bar om du väger ca 65kg, 4,5-5,5 bar om du väger kring 85 kg! Har du en racercykel ska den pumpas betydligt hårdare än så, antagligen typ 8-8,5 bar, men kolla på sidan av däcket som sagt.