En Volvo 940 A-traktor säljes då jag tagit körkort.
36xxx mil.
Den är spärrad med hjälp av H-regg som tillsammans med automatlådan gör att bilen bryter mycket mjukare jämfört med liknande bilar.
Bilen fungerar utmärkt med hög driftsäkerhet samt nästan alla funktioner i drift så som mätare i instrumentpanelen, el speglar med justering och defroster samt fungerande ac vilket är ovanligt för en så gammal bil. Det som inte fungerar är stolsvärmen och defrostern på vänstra spegeln.
Inredningen är i bra skick och väldigt komplett. Det tråkiga är dörrsidorna som saknar kartfack och har blivit skrynkliga på ovansidan, ett vanligt fel på dessa bilar. Stolarna är överlag i bra skick men helt klart lite slitna.
Utsidan av bilen ger ett bra helhetsintryck med små skavanker. Tyvärr är det klarlacksläpp på taket och bagageluckan, mycket vanligt på den mörkröda färgen. Som tur är har huven klarat sig vilket gör att bilen fortfarande ser bra ut framifrån. Bakskärmarna har blivit fult valsade men jag har hjälpligt fixat dem för att behålla ett bra helhetsintryck. Det finns inte heller någon anmärkningsvärd rost.
Bilen är utrustad med justerbara Jspec coilovers fram och bak samt ett justerbart tvärstag för att placera bakaxeln i mitten när man sänker/höjer bilen.
Bilen står på silvriga superDTM fälgar med okej däck. Det finns även en uppsättning dubbdäck som fås med.
Ljudet består av 8st edge PRO 6,5” middbasar som sitter i ”loud as hell” 4x6,5 slutna lådor. Dessa drivs av ett ground zero GZTA 4230X-B slutsteg på 4x230watt.
I middlådorna sitter det 4st Ragnarök FRT-100 diskanter som drivs av ett gas mad a1-70.4 Slutligen är det 2st 12” basar i en portad låda från märket THE. Dessa drivs av ett basshabit spl elite steg på 1200 watt.
Allt detta är kopplat till en alpine CDE-193BT stereo med många inställningsmöjligheter samt ett aktivt delningsfilter för att allt ska spela högt utan att gå sönder.
Ljudet spelar på riktigt ordentligt och samtidigt med hyfsat bra kvalité som räcker långt och väl.
Service med olja och filter är utförd i slutet på förra sommaren. Utöver det är skivor och belägg bytta vid 34800 mil samt service på styrservosystemet.
Överlag en väldigt bra bil med hög driftsäkerhet och ett okej utseende trots skavanker.
Mvh Edvin