Dags för en ny familj att få nyttja kanoten som inte riktigt kommit till användning.
En lagom storlek för två personer och rejäl plats för packning. Osänkbar
INKAS 495
Längd 495 cm, Bredd 90 cm, Vikt 36 kg
Höjd vid 0-spant 33 cm
Skrovtjocklek 1,25 mm
Max last 400 kg, Max pers 2
Nypris ca 23 000 kr
Nu är en av Sveriges snabbaste Porsche tillsalu med över 1000hk och en vikt på under 1000kg så blir det ett galet monster.
I Bilsport nr10 första sidan plus 6 sidor och Speedhunter finns bilen.
Byggd på 912 och är en veteranbil (besiktningsbefriad)
Motor:
Porsche 935 cylindrar samt kolvar - (extremt ovanliga och eftertraktade)
Portade toppar med dubbeltändning.
Custom insug med dubbla spjäll.
Custom rostfritt genrör med 2x Garrett gtx28 gen2 vband turbo samt 2x Tial Mwr 44 wastegates
Special fläktkåpa
Ny Wosp performance generator med specialtilverkat remhjul samt modern pk-rem.
Torrsump med specialtank som sitter monterad framför höger bakhjul. Olja fylls på via dörröppning
H-sida (i karmen).
Dubbla custom intercoolers med lufttunnel mellan tankarna för kylning av motorn.
Custom kolfiberlåda runt fläkt som sluter tätt och ger motorn kalluft via tunnlar inne i trösklar som
hämtar luft fram från stötfångaren fram i bilen (är annars vanligt problem med höga temperatur på
luftkylda men detta är en perfekt lösning).
Eget kylsystem till turbo med el-pump samt vattenkyl, digital tempmätare för turbotemp är inbyggt i
instrumentkluster
Setrab stort oljekyl i fronten med kolfiber luftstyrning för luft in till kyl samt kolfiberlåda för luft ut ur
kyl.
Effekt: 1000hk +
Transmission:
Kortad G50 med Lsd
Tryckplatta samt svänghjul från porsche 935 (väldigt lätt).
Speciallameller som både tål effekten men samtidigt är bra att köra med på vanlig väg.
Chassi:
Rörram som är byggd diskret/dold så det bara ser ut som en mindre bur inne i bil (rensad OEM
plåtkaross-skal är hängt ovanpå).
Hjulupphängningar fram är av McPhersson typ Wiborg engineering med Billstein fjäderben samt hub
units.
Hjulupphängning bak är McPhersson Wiborg Engineering med D2 racing dämpare. Corvette z07 Hub
units för att tåla mycket effekt.
Centerbultmontering av alla hjul.
Plangolv i rent kolfiber
Kolfiber splitt.
Bromsar:
Tilton pedalställ med bromsvåg
Wildwood cylindrar
Brembo bromsok fram samt bak
Brembo kolfiberbromsskivor runt om.
Pagid bromsbelägg specifikt för kolfiberskivor
Fälgar:
18” Bbs Centerbult nya modellen med släta ekrar. 12” breda bak samt 10” fram
Kaross:
Karossen är från en rostfri Porsche 912 som vi kapat bort allting förutom inredning/tak/torkardike
samt bakskärmar.
Stötfångare fram/bak Är i glasfiber
Huv / skärmar fram är i Glasfiber
Dörrar är i plåt.
Baklucka är i glasfiber.
Bilen är turbobreddad
Gt vinge med Special höjning.
Special plåtbreddning utav bakskärmar ca 50mm per sida.
Bilen är lackerad utav en av Sveriges erkänt bästa lackerare och har en grym finish både i passform av
karossdelar samt lackering (utställningsskick på allt), bilen är målad i Porsche Röd.
Lack:
karossdelar samt lackering (utställningsskick på allt), bilen är målad i Porsche Röd.
Inredning:
Byggd i kolfiber och klädd med tyg. Fullt focul ljudsystem med ett rejält batteri i fronten.
Vikt:
988kg full tankad
Racing , slicks , bana , timeattack . 600hk på lägsta mapp