Tio tips när du ska köpa motorbåt
Sverige är ett av de länder i världen som har flest fritidsbåtar per invånare. Här finns en stark båtlivstradition, och ett stort utbud av nya och bra begagnade motorbåtar i alla prisklasser. Vad behöver du veta innan båtdrömmarna förverkligas? Joakim Hermansson, båtexpert och redaktör för Praktiskt Båtägande, reder ut begreppen.
Lästid: 3 minuter
1. Tänk på storleken på din motorbåt
Köp inte en motorbåt som är större, mer svårhanterlig, behöver mer skötsel och drar större kostnader än vad du egentligen hade tänkt dig! Var realistisk snarare än övermodig när du väljer, och byt istället upp dig när du har lärt dig mer.
Men välj inte heller för smått. Obekväma turer i en trång båt som man inte får plats ordentligt i, där det skvätter in för minsta våg, ger ingen semesterglädje! Fundera igenom hur motorbåten ska användas, av vilka och när, innan du slår till. Jämför olika alternativ och fundera vad som passar dig och din familj bäst när du ska köpa motorbåt.
Men välj inte heller för smått. Obekväma turer i en trång båt som man inte får plats ordentligt i, där det skvätter in för minsta våg, ger ingen semesterglädje! Fundera igenom hur motorbåten ska användas, av vilka och när, innan du slår till. Jämför olika alternativ och fundera vad som passar dig och din familj bäst när du ska köpa motorbåt.
2. Köpa motorbåt hos handlare eller privat
Tryggheten är större om du gör affär med en handlare eller båtmäklare, eftersom du då skyddas av Konsumentköplagen. För båtaffärer mellan privatpersoner gäller den mindre generösa Köplagen. Å andra sidan är utbudet och fyndchanserna större på privatmarknaden! Där finns pärlorna som vårdats ömt, kanske i generationer.
3. Ny eller begagnad motorbåt
Nya motorbåtar är dyrare, men har ett minimum av underhåll och problem tack vare modern teknik och garantier. Begagnade båtar upplevs ofta mer prisvärda och har redan fått nyttig extrautrustning, men kräver mer bakgrundskoll. Säkerställ hos Larmtjänst att båt eller motor inte är stulen, och kolla säljarens identitet. Servicedokumentation behöver finnas. Från 1998 måste alla båtar också vara CE-märkta.
4. Vilken typ av motorbåt passar dig?
Vill du känna rejält vinddrag i håret, eller glider du hellre fram i sakta mak? En planande båt har ett ganska platt men ändå V-format skrov, som ger snabb acceleration och en färd där båten snabbt studsar fram. De kräver höga motoreffekter och drar mycket bränsle. Styrpulpetbåtar på fem–sex meter och 15–20 graders skrovvinkel är den vanligaste planande båttypen i Sverige. Det finns även större bobara båtar som planar.
För deplacementbåtar räcker måttligare motorstyrkor med bättre bränsleekonomi, ofta dieselmotorer. Tack vare mjukt rundade skrov rör sig de här båtarna lugnt och fint, inte så snabbt, men gungar eller rullar gärna i sjögång. Bland typiska deplacerande båtar hittar vi klassiker så som fiskebåt eller snipa. Halvplanande båtar är ett mellanting, med bärigare akterparti än deplacementbåtarna – men utan fullständiga planingsegenskaper.
5. Funktion före utseende
Att tvätta, polera och feja klarar de flesta. Att fixa till saker ombord som inte fungerar kan vara betydligt knivigare. Se i första hand till att allt funkar som det ska redan vid köpet. Eller ta höjd för att du måste ta tid och pengar att fixa det själv.
6. Olika motortyper
Inombordaren har sin plats inne i båten – och tar därmed utrymme ombord. Den är också dyrare och har högre servicekostnader. Inombordare med dieseldrift kostar mer i inköp men ger bättre bränsleekonomi än motsvarande bensinvariant. Utombordare hängs längst bak utanpå båten, kostar ofta mindre både i inköp och underhåll, stjäl inte någon plats ombord, men hindrar en sammanhållen badplattform i aktern och är mer stöldbegärlig.
Undvik gammalmodiga tvåtaktare utan bränsleinsprutning (de är riktiga miljöbovar som spyr ut en stor del av bränslet oförbränt). Antalet båtar med eldrift är få, men utvecklingen går starkt framåt.
Undvik gammalmodiga tvåtaktare utan bränsleinsprutning (de är riktiga miljöbovar som spyr ut en stor del av bränslet oförbränt). Antalet båtar med eldrift är få, men utvecklingen går starkt framåt.
7. Besiktiga den begagnade motorbåten
På begagnade båtar behöver skicket kollas noggrannare än på nya. Använd sunt förnuft, och fråga, fråga, fråga om något känns oklart. Ta med dig någon som kan båtar bättre än du, eller anlita en oberoende besiktningsman om det gäller en större båt.
8. Båtplats eller trailer?
Har du båtplats? Gratulerar! Runt storstäderna kan det vara svårt att få. Är du beredd att göra en ideell insats i en båtklubb underlättar det ofta, och ger trevlig gemenskap. Annars kan en båt du kan dra med en båttrailer vara ett bra alternativ. Den kopplar du på bilens dragkrok, och kan därmed också bekvämt vidga användningsområdet geografiskt. Det finns till och med bobara båtar som kan dras på trailer.
9. Försäkra motorbåten
Glöm inte försäkra båten innan du kör hem den. För billigare båtar under omkring 100 000 kronor räcker det ofta med en komplettering till den vanliga hemförsäkringen, medan dyrare båtar kan behöva en egen specialförsäkring. Många gånger är de specialiserade båtförsäkringsbolagen att föredra, och medlemskap i en båtklubb eller nautisk kompetens kan ge premierabatter och självriskförmåner. När ni använder Blockets digitala köpekontrakt får ni 14 dagars båtförsäkring kostnadsfritt!
10. Lär dig mer!
Båtmänniskor är kända för hjälpsamhet och generositet mot nykomlingar på sjön, även om det förstås även här finns sällsynta surkartar. Bry dig inte om dem, utan hitta goa båtkompisar som delar med sig av råd och tips och hjälper dig framåt. Gå en kurs, läs en båttidning eller sätt dig bara en stund i en hamn och kolla hur allt går till. På sjön finns alltid mer att lära, även för de mest inbitna sjöfararna! Du kan börja redan nedan.