Första körningen: Audi Q6 E-tron
Hero1.jpg

Första körningen: Q6 E-Tron är den elbil som Audi behöver

Det är en underdrift att säga att Q6 E-Tron är den viktigaste bilen från Audi på flera år. Vi provar den splitternya elektriska SUV:en för första gången på spanska vägar.

TEXT Morten Bek FOTO PR
Blocket samarbetar med danska Bilbasen som blev inbjudna till Spanien av Audi.
Audi har lanserat en rad facelifts under de senaste åren. A6, Q7, A8, Q8, Q8 E-Tron och A3 har alla varit på verkstaden för uppgraderingar, och Q4 E-Tron har fått en helt ny elmotor som gör underverk.
Men en helt ny bil från Audi? En sådan har vi inte sett sedan våren 2021. Det var då Q4 E-Tron offentliggjordes, och den mellanstora eldrivna SUV:en påminner oss samtidigt om att Audi bara har några få elbilar i sitt sortiment. BMW har åtta, Mercedes har nu nio – och hos Audis största konkurrenter har det sedan 2021 introducerats fler nya bilar än man kan räkna på två händer.
Q6 E-Tron är monumental för Audi. Den bryter inte bara tystnaden och underlättar för återförsäljarna under de tröstlösa samtal då återförsäljarna har fått le och berätta för trogna kunder att det snart kommer stora nyheter. Mycket snart. Snart... Q6 E-Tron är också en ovärderlig bil för Audi på många marknader; en mellanstor till stor elektrisk SUV, som är det första projektet på en gemensam plattform från Audi och Porsche. Det kan inte underskattas hur betydelsefull den nya elbilen är för Audi.

Släktskapet är tydligt

Q6 E-Trons systermodell från Porsche är självklart Macan. Man ser det inte, för det här är inte Cupra, som gör en spansk ID.3-modell där det inte kan döljas att Born och ID.3 kommer från samma källa. Macan är rund, bred och bastant. Q6 E-Tron är lång med spännande former och utrustad med en stor Single Frame-grill, som om Audi har gett den ett ansikte.
Vad jag kan se i designen, och från mer än en vinkel, är Q4 E-Tron. Jag vågar påstå att snett bakifrån är det svårt att se skillnaden på de två Audi-modellerna. Det är ingen skam att kopiera sig själv, och de 18 centimeter som Q6 E-Tron är längre än Q4 E-Tron, ger den en lite mognare look.
Igenkännandet slutar, på gott och ont, omedelbart när jag öppnar förardörren. Om emblemet i ratten var täckt skulle jag inte ha gissat på Audi. Den överallt närvarande skärmpanelen för infotainment och instrumentering är så ooriginell som den kan bli. Utförandet är däremot mycket lyckat med en kristallklar OLED-touchskärm på 14,5” – mycket större än någon tidigare skärm från Audi. Menyerna och den grundläggande designen är också omgjorda, och det är en tydlig förbättring.
Men klimatanläggningen är däremot en besvikelse. Det känns som en Volkswagen när man nu får nöja sig med att justera temperaturen och fläkten i botten av den stora skärmen. Det trodde jag inte om Audi, men här går vi in i en tristare verklighet. Den verkligheten blir vi kvar i ett ögonblick, för Q6 E-Tron har en del materialval som är tråkiga, som knapparna vid dörrhandtagen på båda sidorna och ytorna lite längre ner på dörren. Nej, den överlägsna materialkvaliteten i Q8 E-Tron finns inte här.

Spara på krutet – och på pengarna

På samma sätt som interiören är helt ny och utan likheter från andra Audi-modeller, så är plattformen, Premium Platform Electric (PPE), också helt ny. 800 volts-systemet, som ger snabb och stabil laddning och ett kompakt ledningsnät, är fortfarande ovanligt i elbilar. Det ger laddningsfördelar, och upp till 270 kW betyder 10 till 80 procent laddning på runt 21 minuter.
Batteriet är gjort i Audis hemstad Ingolstadt, och de 36 modulerna i batteriet ger en total kapacitet på 100 kWh. 94,9 kWh, en mycket stor andel, är användbar vid laddning, och således kan Q6 E-Tron Performance, basmodellen med bakhjulsdrift och 306 hk, nå upp till 640 kilometer på en laddning. Med fyrhjulsdrift kan Q6 E-Tron Quattro med 388 hk nå upp till 623 kilometer. Förbrukningen är samtidigt lägre än i Mercedes EQE SUV, så jag tvivlar inte på att den nya plattformen är mycket effektiv.
Testkörningen startar på högsta nivå i SQ6 E-Tron. 490 hk (517 hk med boost), 589 kilometer på en laddning och ett pris på 1 123 400 kronor. Jag vill inte spendera många rader på den modellen, för den är dyr och väcker helt enkelt inte min entusiasm med sin stela fjädring och ett klassiskt Audi-styrsystem som alltid är lite för konservativt och lite för långsamt.
SQ6 E-Tron påminner inte om en Macan 4 – de är två helt olika bilar trots att de till hög grad delar samma teknik. Macan är utpräglat dynamisk och livlig, och både SQ6 E-Tron och den vanliga Q6 E-Tron Quattro med fyrhjulsdrift är en klassisk Audi. Den kör bra, men den är inte intressant att köra.

När den får vila är den i sitt rätt element

Performance-versionen med bakhjulsdrift har Audi inte med vid presentationen i norra Spanien. Däremot finns den fyrhjulsdrivna Quattro med 388 hk, som för dagen är utrustad med luftfjädring och 21 tums fälgar.
Audi-folket har helhjärtat trott att en massa kringliga och smala bergsvägar skulle vara perfekta för den nya elbilen. Det är de inte. Den är för stor, och den styr för långsamt. Det är synd, för på raka sträckor, på större landsvägar och på motorvägen är Q6 E-Tron Quattro en sofistikerad, precis och överlägsen bil.
Det är på vägarna för långa turer som Q6 E-Tron tydligt visar sitt Audi-DNA, och det är där den kan visa hur mycket bra som finns i den nya plattformen. Köregenskaperna är utmärkta, och effektiviteten i drivlinan verkar verkligen vara närvarande. Förbrukningen verkar, vid första mötet, väldigt rimlig. Jag kommer från Bilbao med ett något förvirrat intryck av en bil som alla tydligt har mycket stora förväntningar på. Jag ser verkligen fram emot att prova den bakhjulsdrivna Q6 E-Tron Performance på hemmaplan, där jag inte kan tvinga ut den ut på bergsvägar där den inte hör hemma.
Till priser som just nu börjar på 825 000 kronor, ser Audi fram emot att få många kunder hos återförsäljarna. Q6 E-Tron kommer senare under året att sjunka ännu mer i pris när ett mindre batteri tillförs modellprogrammet. Det finns också en Sportback och med stor sannolikhet en RS Q6 E-Tron med många hästkrafter att se fram emot. Med Q6 E-Tron påbörjar Audi en länge väntad och saknad introduktion av nya bilar, och det är allt som allt en mycket lovande start.

SPECIFIKATIONER

Audi Q6 E-Tron Quattro Proline
Motor: Elmotorer (fram och bak)
Effekt: 387 hk/275 + 580 Nm*
0-100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Förbrukning: 17 kWh/100 km
Räckvidd: 623 kilometer
Batteristorlek: 100 kWh
Laddkapacitet: 270 kW
Mått: 477/194/165 cm
Körklar vikt: 2 400 kilo
Dragvikt: 2 400 kilo
Bagageutrymme: 526-1 529 liter
Pris: 899 000 kr (Q6 E-Tron börjar på 825 000 kr)
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer