Test: Citroën Ë-C3
Citroen-e-C3-029

Test: Citroën Ë-C3

Den lilla, fullt utvecklade elbilen till ett lågt pris har äntligen kommit – och den är inte från Kina. Citroën Ë-C3 visar sig vara en charmig och välfungerande elbil.

TEXT Morten Bek FOTO PR
Blocket samarbetar med danska Bilbasen som var inbjudna till Österrike av Citroën.
Citroën Ë-C3 har ingen knapp på ratten som öppnar upp för en boost på 200 hk, och den har inga körinställningar. Dörrsidorna är hårda som betongväggar och lasttröskeln till bagageutrymmet är så hög att man bara kan packa lätta saker. Den billigaste Ë-C3 använder din smartphone som infotainmentsystem, och du kan inte få den med adaptivt chassi eller ljudsystem från vare sig Bose eller Burmester.
Men det Citroën ger kunderna är en elektrisk minibil till ett pris runt 200 000 kronor. Efter tre timmar i den lilla elbilen är mitt ärliga intryck att Citroën har gjort en fulländad och välfungerande elbil. Det är en revolution för en europeisk tillverkare som måste kämpa mot höga löner och starka fackföreningar, medan kinesiska tillverkare har det mycket lättare. Det finns därför ingen extremt stark elmotor eller oändliga valmöjligheter för utrustning och färger.
Men tro mig, Ë-C3 känns inte som en billig bil. Den är lyxigare än den tidigare C4 Cactus var. Den har fyra elrutor, och det finns en fint ljusgrå tygklädsel som sitter på den undre delen av instrumentbrädan. Du kan få den med rattvärme, automatisk klimatkontroll, och eftersom EU föreskriver det, har den en massa säkerhetsutrustning som standard.

Gott om plats i ett litet format

Citroën-designern, som är med på presentationen, kallar den nya minibilen för en bil som utmanar och gör det mesta helt annorlunda än den gamla C3. Det kan jag inte se. Ë-C3 bryter inga gränser, förutom att den är lite mer fyrkantig och kör något högre över vägen. Den är däremot mer mogen och välformad i verkligheten än på bilderna.
I en låda som bara är 402 cm lång, kortare än en Polo, men däremot högre med sina 157 cm, har Citroën fått tillräckligt med plats för att fyra vuxna ska slippa slåss. Jag hittar tillräckligt med utrymme, och lite extra, för knäna. Taket känns långt borta och högt uppe, och när två vuxna sitter framme, gnuggar de inte ens armbågarna mot varandra.
Bagageutrymmet på 310 liter är vad det är. På den punkten kan Ë-C3 inte konkurrera med de bästa småbilarna, och en justerbar golvplatta skulle bara framhäva att utrymmet är medelmåttigt. Svaret på bagageutrymmets begränsningar är en takbox eller en liten släpvagn. Ë-C3 får köra med takbox med en vikt på upp till 61 kilo – och med 550 kilo på en dragkrok, vilket är ganska ovanligt.
Min resa i Österrike ger mig bara möjlighet att prova den fullt utrustade VTR Sport-varianten. Det är den som känns vettigast. I instegsmodellen You! saknas de bakre elrutorna, sätesvärme, LED-strålkastare och mycket annat. Allt detta är packat i VTR Sport tillsammans med rattvärme, extra ljuddämpande vindruta med värme, navigation och de välstoppade Advanced Comfort-sätena.
Testbilen – och alla andra testbilar – är tyvärr inte helt färdigställda. Assistanssystemen är avstängda och mjukvaran är inte helt på plats. Men byggkvaliteten håller hög klass, och infotainmentsystemet med 10,25 tums touchscreen (ej i basmodellen) fungerar bättre och snabbare än det jag nyligen stötte på i den faceliftade Peugeot 208. Vad Ë-C3 har som 208 inte har, är riktiga knappar för klimatanläggningen och fler assistanssystem.

113 hk kan också ge en kick

Många småbilar har omkring 100 hästkrafter. Det är den perfekta prestandan för en bil i miniklassen, och den perfekta balansen mellan prestanda, njutning och sparsamhet. Men en elbil med 113 hk? Citroën kan ha sparat för mycket, och när hörde man senast om en elbil som tar sig från 0-100 km/h på 11 sekunder?
I verkligheten är det en riktigt bra balans i Ë-C3. Den är varken långsam eller ens i närheten av långsam. Jag kan köra om en lastbil på de österrikiska landsvägarna och känna mig helt säker. Det är en riktigt bra uppvisning i att en elbil kan ha få hästkrafter och ändå inte vara undermotoriserad.
På väg till motorvägen är det fem kilometer med de finaste, slingrande landsvägar med jämn asfalt. En frestande inbjudan till en svängom om du kör MX-5 eller, som många gör här, sitter på en motorcykel. Ë-C3 är ointresserad och vrider sig för att undvika mer än moderat fart. Den styr inte tillräckligt snabbt, och vikten, som faktiskt bara är cirka 1 400 kilo, gör det till svårhanterligt.
Det är Citroëns filosofi. En Citroën är först bekväm, sedan bekväm, därefter säker och slutligen, om det verkligen behövs, dynamisk. Det är ingen skam att lyssna på vad de flesta kunder i slutändan faktiskt vill ha. Jag hade en idé om att motorvägen skulle avslöja besparingarna. Det är en av dagens största överraskningar att Ë-C3 ligger bra, kör bra och accelererar bra på motorvägen upp till över 125 km/h. Den stannar vid 135 km/h, vilket gör det lättare att undvika fortkörningsböter.

Förbrukningen är hög – på pappret

Ett batteri med en kapacitet på 44 kWh är det största som kan finnas i den nya Ë-C3 (ett mindre introduceras senare), och det är av den prisvärda typen LFP. Det finns ingen värmepump. Inte i basmodellen, inte i den dyraste versionen. Förbrukningen är officiellt 17,4 kWh på 100 kilometer för de varianter som kommer att sälja bäst, och det är samma förbrukning som för mycket större, mycket starkare bilar.
Här i Österrike, där temperaturen är cirka 23 grader, är förbrukningen mycket, mycket lägre. De två testbilarna jag kör visar båda att genomsnittsförbrukningen är 12-12,5 kWh på 100 kilometer. Även med det varma vädret är det en imponerande siffra, och det ger en viss realism till den utlovade räckvidden på 326 kilometer i basmodellen – 321 kilometer i de två andra Ë-C3-utrustningsvarianterna.
326 kilometer är en räckvidd på en nivå som vi kommer att se i fler småbilar. Det behöver inte stå 4 eller 5 först i räckvidden när både priset och vikten ska hållas låg, och användarnas vardag ändå inte inkluderar motorväg i särskilt hög grad.
Ë-C3 erbjuder gott om utrymme, charm, komfort, säkerhet och fler finesser än jag trodde den skulle ha. Den fungerar som vilken annan bra minibuss som helst, och den är dessutom elektrisk – men ändå inte dyrare än en mini med bensinmotor. Det är den prisklassen många trodde att kinesiska märken skulle vara först i, men här står vi med en europeisk produkt, tillverkad i Europa, som kineserna just nu inte har något svar på.
SPECIFIKATIONER Citroën Ë-C3 44 kWh VTR Sport
Motor: Elmotor (fram)
Effekt: 113 hk/120 Nm
0-100 km/h: 11 sekunder
Topphastighet: 135 km/h
Förbrukning: 17,4 kWh/100 km
Räckvidd: 321 kilometer
Batteristorlek: 44 kWh
Laddkapacitet: 100 kW
Mått: 402/176/157 cm
Körklar vikt: 1 416 kilo
Dragvikt: 550 kilo
Bagageutrymme: 310 liter
Pris: Ë-C3 från 299 990 kronor)
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer