Duell: Ford Puma vs. Toyota Yaris Cross
Duell: Ford Puma och Toyota Yaris Cross är funktionella och kompakta crossovers. Ford Puma har fått en genomgripande uppdatering av interiören, som för den in i en modern tidsålder och närmare Toyota Yaris Cross.
TEXT & FOTO Simon Hallenslev
Ford Puma och Toyota Yaris Cross är spännande eftersom de representerar en mjuk övergång till elektrifiering med hybrid. Här finns elektrisk hjälp för att förbättra ekonomin, men ingen laddsladd. Deras status som kompakta crossovers hjälper också till att öka deras relevans, och frågan är bara vilken av de två du ska välja.
Ett och ett halvt facelift
Det är att ta i att kalla uppdateringen av Toyota Yaris Cross för ett fullständig facelift. Det är max ett halvt, eftersom uppdateringen av Yaris Cross endast är teknisk. Men det gör underverk, och den höga japanska bilen har med en ny hybriddrivlina fått mer kraft. Dessutom har den tillförts digital instrumentering på 12,3″ i testbilen samt ett förbättrat infotainmentsystem med en 10,5” skärm.
Ford Puma har däremot fått ett mer omfattande facelift, vilket den behövde. Dels för att modellen är fem år gammal, men också för att den halkar efter Yaris Cross. Att uppdateringen av Ford Puma är omfattande är dock svårt att se, eftersom inte mycket har gjorts på utsidan. Istället har insidan fått en rejäl modernisering, och den föråldrade inredningen, som var lånad från Fiesta, är helt borta.
Hur är interiören?
Den ansträngning som Ford har lagt på interiören i Puma betalar sig. Den tillförda moderniteten överträffar Yaris Cross, och det är inte bara för att Puma har mer skärmutrymme. Det är också bättre skärmar. Speciellt den digitala instrumentpanelen sticker ut med högre upplösning och ett mer överskådligt upplägg.
Infotainmentskärmen på 12 tum i Ford Puma matchar den uppdaterade skärmen i Yaris Cross i upplösning och tryckkänslighet. Här är båda moderna och av hög kvalitet. När det gäller layout och användarvänlighet är dock Puma överlägsen med ett system som bygger på elbilarna Mustang Mach-E och Explorer. Här känns Toyotas system gammaldags i sitt upplägg.
Men allt är inte perfekt för Puma, som också har tagit efter en tråkig trend från sina helelektriska syskon. Den nya interiören saknar nämligen en panel med fysiska knappar för att styra klimatanläggningen. Istället sker det via en fast stapel längst ner på skärmen, vilket fungerar bra, men inte lika smidigt som de fysiska knapparna i Yaris Cross.
Kvalitetsmässigt har Ford Puma också fått ett ordentligt lyft. Flera plastpaneler är nu mjukt inbäddade, och det gör att den känns lite mer påkostad än Yaris Cross. Det är ingen jättestor skillnad, men ändå tillräckligt stor. Det enda som får mig att sakna den gamla Puma är den nya ratten. Den är för stor och känns klumpig med sin tvåekrade design.
Hur körs de?
Jag inledde duellen med att vara hård mot Yaris Cross för dess halva facelift, så nu måste jag vara hård mot Pumas halvhybridsystem. Ford kallar Puma för Hybrid, men i själva verket är det bara ett mildhybridsystem. Här finns en elmotor som fungerar som generator, och tillsammans med ett 48V-batteri kan den hålla bensinmotorn avstängd när man rullar mot ett trafikljus.
Det är smart nog och gör att 1-liters EcoBoost-motorn är ganska bränsleeffektiv med en förbrukning på 5,7 l/100 km med automatlåda. Men det imponerar inte jämfört med Toyotas beprövade och genomtänkta hybridsystem, som klarar 4,8 l/100 km. Tack vare en elmotor på 62 hk kan Yaris Cross starta och köra långsamt i stadstrafik på el.
Den nya hybriddrivlinan i Yaris Cross ger 130 hk istället för 116 hk, vilket inte påverkar accelerationen, men bidrar till en känsla av mer kraft vid behov. Den ofta kritiserade CVT-växellådan märks nu mindre. Hybridsystemet säkerställer generellt sett en smidig körning och god bränsleekonomi. Endast vid hård acceleration blir ljudnivån störande.
Ford Puma har 125 hk, som levereras på ett mer traditionellt sätt med en bensinmotor, en automatlåda (eller manuell) och en nypa el. Här finns tydligt mer kraft och en växlingskänsla som är lätt att förstå, vilket både är bra och dåligt jämfört med CVT. I Puma har man alltid en tydlig känsla av motorns kraftreserv, men dubbelkopplingslådan kan ge en ryckig start jämfört med CVT
smidighet.
Komfort och buller
Skillnaden mellan de två drivlinorna handlar mycket om temperament, där Yaris Cross alltid är lugn och smidig medan Puma är mer pigg. Samma sak gäller de övriga köregenskaperna, där Toyota är den mer komfortabla av de två. Den känns hemma i stadsmiljö med en lätt styrning och en fjädring som effektivt dämpar ojämnheter.
Men om du flyttar ut Toyota Yaris Cross på landsvägen, märker du att styrningen förblir lätt och känns slapp, samtidigt som fjädringen lutar mer än Puma. Det är inte alarmerande, men ändå tydligt.
På landsvägen trivs Ford Puma bättre med en mer fast fjädring. Det ger fler vibrationer i stadsmiljö, men också en betydligt mer sammansatt känsla på landsvägen. Som vanligt har Ford full kontroll över styrningen, som i Puma är lätt, välavstämt och precist. Och hur är det på motorvägen, undrar du? Här trivs ingen av duellanterna riktigt. Det beror främst på att vind- och vägbruset kräver att man höjer rösten i båda bilarna.
Priser och utrustning
I Sverige finns Ford Puma i samma 1-liters EcoBoost Hybrid i de tre olika varianterna Titanium, ST-Line och ST-Line X med 125 hk, med manuell eller automatisk växellåda. Dessutom finns varianten ST, med 160 hk och automatväxellåda.
Titanium inkluderar utrustning som LED-strålkastare, klimatanläggning, backkamera, den nya 12,8 tum digitala instrumenteringen och den nya 12 tum infotainmentskärmen med trådlös Apple Carplay och Android Auto. ST-Line X får dessutom nyckelfritt system, elbaklucka, B&O-ljudsystem och trådlös laddning – förutom 18” aluminiumfälgar, sportdetaljer och konstläder, som ST-Line inkluderar.
Med 125 hk och Titanium-utrustning startar Ford Puma på 314 900 kr, medan den sportiga varianten med 160 hk och automatväxellåda börjar på 397 900 kr.
Toyota Yaris Cross med 130 hk startar prismässigt runt där Ford Puma slutar. I utrustningsvarianten Style kostar den 363 900 kr, men det gör inget eftersom mycket utrustning följer med. Här får du 18 tums aluminiumfälgar, backkamera, digital instrumentering, 2-zons klimatanläggning, 10,5 tum infotainment med Apple Carplay och Android Auto, elbaklucka, sportstolar fram och trådlös laddning.
Den testade GR Sport-versionen går upp till 400 990 kr och inkluderar JBL-ljudsystem, head-up-display och sportdetaljer med delvis mockaklädsel. Det finns även billigare alternativ, då Yaris Cross med 116 hk startar på 292 990 kr, men med mindre utrustning och en drivlina som saknar kraft.
Vad ska du välja?
När det gäller varianter bör Ford Puma väljas med automatväxellåda samt med ST-Line X-utrustning, där nyckelfritt system och elbaklucka gör livet enklare. Toyota Yaris Cross bör väljas med den nya drivlinan med 130 hk, vilket ger ett mer vardagsvänligt kraftöverskott. När det gäller utrustning räcker Elegant-versionen gott – och det lämnar oss med två bilar till samma pris.
Med den omfattande uppdateringen bör Ford Puma kunna täppa till det stora gapet i försäljningssiffror jämfört med Toyota Yaris Cross. Den kommer dock knappast att vända på situationen helt, och även om Puma nu förtjänar överväganden, skulle jag själv fortfarande välja Yaris Cross.
Toyotas hybridsystem är ett stort övertag gentemot konkurrenterna och har bara blivit bättre med mer kraft. Det är ekonomiskt, lätt att förstå och säkerställer en alltid smidig körning, vilket gör att jag till slut väljer Yaris Cross.
SPECIFIKATIONER
Ford Puma Hybrid ST-Line X
Motor: R3 bensin, 999 cm³
Effekt: 125 hk / 170 Nm
0-100 km/h: 9,8 s.
Toppfart: 191 km/h
Bränsleförbrukning: 5,7 l/100 km CO2: 130 gram/km
Mått (L/B/H): 420/180/153 cm
Tjänstevikt: 1 334 kg
Bagagevolym: 456-1 216 liter
Startpris: 363 900 kr (Puma finns från 314 900 kr)
Toyota Yaris Cross Hybrid GR Sport
Motor: R3 bensin, 1 490 cm³
Effekt: 130 hk / 120 Nm + 185 Nm 0-100 km/h: 11,3 sek.
Toppfart: 170 km/h
Bränsleförbrukning: 4,8 l/100 km
CO2: 109 gram/km
Mått (L/B/H): 419/176/159 cm
Tjänstevikt: 1 220 kg
Bagagevolym: 350 liter
Startpris: 400 900 kr (Yaris Cross finns från 292 990 kr)
Motor: R3 bensin, 999 cm³
Effekt: 125 hk / 170 Nm
0-100 km/h: 9,8 s.
Toppfart: 191 km/h
Bränsleförbrukning: 5,7 l/100 km CO2: 130 gram/km
Mått (L/B/H): 420/180/153 cm
Tjänstevikt: 1 334 kg
Bagagevolym: 456-1 216 liter
Startpris: 363 900 kr (Puma finns från 314 900 kr)
Toyota Yaris Cross Hybrid GR Sport
Motor: R3 bensin, 1 490 cm³
Effekt: 130 hk / 120 Nm + 185 Nm 0-100 km/h: 11,3 sek.
Toppfart: 170 km/h
Bränsleförbrukning: 4,8 l/100 km
CO2: 109 gram/km
Mått (L/B/H): 419/176/159 cm
Tjänstevikt: 1 220 kg
Bagagevolym: 350 liter
Startpris: 400 900 kr (Yaris Cross finns från 292 990 kr)