Test: Uppdaterade Skoda Octavia Combi
Det borde finnas en stor bild av Skoda Octavia Combi när man slår upp "kombi" i ordboken. Den har allt som en kombi ska ha, med praktiska egenskaper och komfort som högsta prioritet.
TEXT & FOTO Simon Hallenslev
Man skulle kunna tro att relevansen för en traditionell och bensindriven kombi minskar i en marknad där kunderna flockas kring höga hybrider och elbilar. Så verkar även konkurrenterna tänka, men inte Skoda.
I Europa är Octavia – med bred marginal till SUV:arna Kamiq och Kodiaq – den bäst säljande modellen i sitt segment. Det är svårt att förstå när man tittar på trender och siffror – men det är glasklart när man kör Skoda Octavia Combi. Den är nämligen allt du behöver.
En skarpare Skoda
Framifrån ser man att Skoda Octavia är uppdaterad för att passa in 2024. Strålkastarna har fått ett nytt LED-mönster samt en liten vinkel som pekar ner mot en ny grill. Stötfångaren nedanför är också uppdaterad och tillsammans med grill och lampor får det Octavia att framstå något skarpare än tidigare.
Interiört har det också hänt en del, och nu ligger Octavia närmare Enyaq i det stilistiska uttrycket. Här finns nu en mängd olika så kallade Design Selections med olika material, färger och sömmar. Förutom fler valmöjligheter är flera av materialen dessutom mer hållbara.
Den viktigaste uppdateringen i kupén är dock av teknisk karaktär, där Skoda Octavia nu har en större infotainmentskärm samt ett snabbare system tack vare bättre processorer. Som standard får man en 10-tums infotainmentskärm, men testbilen har den större 13-tums-skärmen.
Fortsatt stilig och bättre användbarhet
Testbilen har en "Lodge"-interiör, med mjuk alcantara och snygga lister. Det är lyxigt men också kostsamt, och om man bortser från den typen av detaljer, hittar man fortfarande en kupé som är stiligt byggd.
Det är fortfarande en interiör utan konstigheter, som man kan förvänta sig, med en gedigen byggkvalitet. Det går att hitta plastdetaljer från Skodas budgethylla, men det är väl dolt. Även om det, som i typisk VW-stil, saknas fysiska knappar för klimat- och temperaturkontroll, har man med det nya infotainmentsystemet gjort vad man kan för att höja användarvänligheten.
Ikonerna är större, menysystemet är mer överskådligt och styrningen av både klimatanläggning och assistanssystem är enklare. Dessa ikoner är nämligen permanent placerade i skärmens över- och underkant. Dessutom har Skoda behållit sina fysiska knappar på ratten, vilket minskar kompromisserna med touchknappar.
Utrymmet i en kombi
Om man ska välja ett unikt försäljningsargument för Octavia som kombi, så är det utrymmet. Här finns inga designdrivna inskränkningar på huvudhöjden i baksätet, inga SUV-dimensioner som äter upp längden och inga batterier som stjäl bagageutrymmet. En traditionell kombi i ordets rätta bemärkelse.
Även basketspelande barn kan hitta gott om plats i baksätet bakom långa förare. Bakdörrarna öppnas dessutom tillräckligt brett för bilbarnstolar, medan bagageutrymmet på 640 liter enkelt sväljer klumpiga barnvagnar.
Beröm till mildhybriden
Skoda skär ner i motorprogrammet i samband med denna facelift för 2024, och det finns inte en enda Octavia med laddkabel. Här får man bensin med eller utan mildhybrid, diesel och en enstaka RS med bensinmotorn från Golf GTI.
Mildhybridtekniken är sammanlänkad med DSG-växellådan och finns i en variant med 115 hk och en med 150 hk. Det är den senare som är med i testet, och från första stund har jag bara beröm att ge för tillägget av mildhybrid. Den lilla elmotor som ingår eliminerar nämligen den tvekan som DSG-lådan kan innebära när man ska starta från stillastående vid en korsning eller ett trafikljus.
Bensinmotorn är tyst och växellådan går smidigt genom de sju växlarna utan klumpighet. Det harmonierar väl med den komfort som styrningen och fjädringen erbjuder, där inte ens en kullerstensgata orsakar några större skakningar. Körupplevelsen gör inget dynamiskt väsen av sig, utan sätter komforten i första rummet, vilket gör att jag ifrågasätter om merkostnaden när man uppgraderar från 115 hk till 150 hk verkligen är värd det. Motorn är i grund och botten densamma och Octavia uppmuntrar till att ta det lugnt oavsett vad.
Med Skoda Octavia blir också besök på bensinstationer sällsynta, då även den stora motorn klarar fina 5l/100 km (vid försiktig körning kan den nå en räckvidd på över 700 km).
En trogen väktare av tradition
Visst är Skoda Octavia Combi uppdaterad, men den håller fortfarande troget fast vid de traditionella värdena som en bensindriven kombi står för. Priset börjar på 318 300 kronor.
Om du inte är ute efter en elbil eller laddhybrid är Octavia allt man behöver i en bil.
SPECIFIKATIONER
Skoda Octavia Combi Selection 1,5 eTSI Mild Hybrid DSG
Motor: R4, 1 498 cm³
Effekt: 150 hk / 250 Nm
0-100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 226 km/h
Förbrukning: 5 l/100 km
CO2: 115 gram/km
Mått (L/B/H): 470/183/147 cm
Tjänstevikt: 1 340 kilo
Max släpvagnsvikt: 1 500 kilo
Bagagevolym: 640-1 700 liter
Pris: 363 300 kronor (Octavia Combi börjar på 318 300 kronor).