Så fungerar en laddhybrid
En laddhybrid har både en elmotor och en förbränningsmotor. Alltså kan den köras på bensin eller diesel men också på el. Tanken är att batteriet ska täcka de korta resorna och förbränningsmotorn de långa resorna.
Det syns allt fler laddbara bilar på vägarna. Utöver renodlade elbilar, som alltså bara körs på el, finns en så kallad mellanvariant som heter laddhybrid. Ibland kallas de även för plug-in-hybrid.
Laddhybriderna kan köras på vanligt drivmedel som bensin eller diesel men också på el. Det fungerar eftersom laddhybrider kombinerar elmotor med en förbränningsmotor. Batteriet är större än i bilar som bara går på bensin eller diesel, men mindre än batteriet i en elbil. I en laddhybrid är tanken att du ska köra de kortare vardagssträckorna, som turen till jobbet, på el. Vanligtvis räcker elbatteriet inte till resor längre än fem till tio mil. Ska du åka längre sträckor används istället förbränningsmotorn.
Behöver både laddas och tankas
Eftersom bilen har två olika motorer behöver den både laddas och tankas. Förbränningsmotorn fylls på med diesel eller bensin medan elmotorn laddas med ström från en laddbox eller laddstation. Du har som allra mest nytta av en laddhybrid om du kan ladda den ofta, då kan du klara den mesta körningen på el.
Vissa skulle säga att en laddhybrid kombinerar det bästa av två världar. Du får en bil som genererar mindre avgasutsläpp än en bil som bara körs på bensin eller diesel. Samtidigt behöver du inte oroa dig för räckvidden, vilket ibland kan bli ett problem i renodlade elbilar.
Dessutom går det att köra längre och snabbare på elmotorn jämfört med en elhybrid, vars batteri laddas av förbränningsmotorn vid inbromsningar.
Rent prismässigt kan man säga att en laddhybrid generellt är billigare än en elbil men dyrare än en bil som går på bensin eller diesel.
I takt med att intresset för laddbara bilar har ökat har även utbudet blivit större. Många av de största biltillverkarna satsar numera mest på elbilar och laddhybrider.