Undersök och provkör en begagnad bil
Dags att få se bilen, undersöka, provköra och få en känsla av hur det är att leva med bilen. Men hur länge ska man köra runt och vad ska man titta på? Här har vi samlat några tips inför provkörning.
Kontroll av bilen
Inspektera kaross och däck. Leta efter bucklor, repor och rost. Titta särskilt noga längs plåtvalsarna i dörrar och luckor samt hjulhuskanter efter begynnande rost. Inspektera därefter lättmetallfälgar för korrosion och däckens slitage så att mönsterdjupet inte är för nedslitet.
Inspektera samtliga stolardörrsidor och innertak. Kolla så att bilen är ren inuti.
Kika under huven
- Kolla oljenivån: oljan i dieselmotorer blir svart ganska tätt efter oljebyte, men bensindrivna ska ha gyllenbrun olja. Oljepåfyllningslocket ska vara rent på insidan.
- Titta ner i kylarens expansionskärl – nere i hålet ska du se en blå, röd eller gul vätska, inte en gråsvart oljeskimrande vätska eller beigefärgat kladd.
Testa nycklarna
Be säljaren om att få samtliga nycklar till bilen och testa fjärrstyrning av centrallåset och att låsa upp en dörr och baklucka manuellt.
Invändig kontroll
- Elförbrukare inklusive klimatanläggning fungerar (tryck på respektive knapp och bekräfta att luftströmmen styrs om)
- Elhissarna på alla fyra dörrar fungerar.
- Sätesvärme fungerar.
- Vindrutan så att den inte är blästrad, har stenskott eller är sprucken)
- Miltalet så att den inte gått längre än vad som uppges i annonsen.
- Lyssna på motorn – att den låter jämn, tyst och fint.
Dags att provköra
För bådas trygghet bör säljaren sitta med. Det är bra om motorn är kall när du provkör, en del startproblem försvinner när motorn är varm.
- Starta motorn och se att alla varningslamport slocknar.
- Prova alla farter – med det sagt är motorväg att rekommendera.
- Testa bromsarna genom att bromsa hårt på en raksträcka och se att bilen inte drar åt något håll - det kan tyda på att bromsarna är snedslitna.
- Testa alla lampor.
- Lyssna och tittar på varvräknaren så att tomgången är lugn.
- Kombinera stadskörning med landsväg och känn efter att allt är till belåtenhet. Ingen sneddragning under körning.
- Håll koll på temperaturmätare och varningslampor.
- Försök hitta kullersten eller annan ojämn beläggning för att lyssna efter klonk i framvagnen, vilket kan tyda på slitna detaljer i hjulupphängningen.
- Känn att växellådan löper smidigt om den är manuell, och växla distinkt men mjukt om automat.
- Fråga säljaren om det är något du har testat som bör upplysas om - hen har upplysningsplikt.
Hur länge ska man provköra?
Många bilhandlare tipsar om att köra minst en halvtimme. Du avgör själv hur länge du tycker är rimligt att provköra bilen, men tänk på att ta det lungt och var förberedd redan innan på vad du vill testa och undersöka. Det här rekommenderar vi att du är uppmärksam på.
Kontrollera servicebok
Kontrollera att serviceboken och besiktningsprotokollet har stämplar, och titta när nästa service är väntad genom att slå på reg.numret på Transportstyrelsens hemsida. Nya besiktningsregler gäller från och med 20 maj 20018. Var därför uppmärksam på att datumet för nästa besiktning som står på det senaste besiktningsprotokollet kan vara felaktigt, eftersom det datumet baseras på de nuvarande reglerna. Nyare bilar har oftast en digital servicebok - be då säljaren visa när nästa service är väntad.
Ett andra utlåtande
Du kanske inte är superhaj på det här med att inspektera begagnade bilar? Då finns möjlighet att låta något av alla de bilprovningsföretag som finns idag gå igenom bilen. Kostnaden är ungefär en femhundring (priset varierar beroende på vilken bilprovare du anlitar) och kan vara värd varenda krona. De flesta bilbesiktningsorgan erbjuder någon form av bildiagnos – inklusive utläsning av bilens eventuella felkoder – innan köp.