Den sportigaste versionen av ID.3 är nya GTX. Den har låtit vänta på sin debut. Nu är den äntligen här och imponerar med sin räckvidd. Men den är inte någon GTI.
Volkswagen Golf kom till världen år 1974, för att rädda det då krisande Volkswagen. År 2020 introducerades den elektriska ID.3, bilen som skulle ta över efter Golf - och bilen som verkligen skulle sudda ut spåren efter dieselaffären.
Det tog cirka två år från Golf-premiären till att sportiga Golf GTI anslöt. Enligt uppgifter var det en liten grupp anställda som kläckte idén om den snabba Golfen – efter slutet av en vanlig arbetsdag. Ledningen nappade när de såg "bakgårdsprojektet". Det är en bra historia.
Det tog närmare fem år för Volkswagen att skapa en snabbversion av ID.3, och den kommer inte med någon söt historia om anställdas hobbyprojekt efter ordinarie arbetstid. ID.3 GTX utvecklades i en tid då Volkswagen inte hade utrymme för roliga sidoprojekt som kanske kan leda till något. Kanske inte.




Den snabbaste Golfen heter numera R och har fyrhjulsdrift. Men den sportigaste Golfen kallas fortfarande GTI och har framhjulsdrift. Och vad ska man då tycka om GTX-titeln? GTX låter futuristiskt och mycket nutida med X i namnet, men det härstammar faktiskt från Scirocco GTX från 1980-talet. Inte från ID.4 GTX och ID.5 GTX – där X hittills har indikerat fyrhjulsdrift.
Eftersom GTX-namnet inte har samma klang och omedelbar effekt på människor som GTI, kan man tolka det som man vill. Och placera det på vad man vill – titta till exempel på ID. Buzz GTX. Den signalerar inte direkt kurviga äventyr på små landsvägar.
ID.3 GTX har annars riktigt fina ingredienser för att vara en GTI bland elbilar. Men enbart bland elbilar. Eftersom den väger betydligt mer än Golf GTI så räcker inga tekniktrick till för att förvandla den till en lätt halvkombi som smyger sig lätt genom kurvorna.
Nej. Bakhjulsdriften, den adaptiva fjädringen med justerbara stötdämpare, elmotorn med 326 friska hästkrafter och det stora batteriet på 79 kWh får man istället glädjas åt på de stora vägarna. Där kommer den fina komforten, den seriösa kraften och den utmärkta balansen till sin rätt.




Den finns i två varianter av ID.3 GTX. I Sverige är ID.3 GTX EU standardvarianten med 286 hästkrafter och icke-adaptiv fjädring. Här kör vi dock ID.3 GTX Edition (som resten av världen heter ID.3 GTX Performance ...). Virrigt! Prisskillnaden är 40.000 kr och faktum är att GTX EU knäcker 60-milsvallen med en WLTP-räckvidd på 603 km.
594.900 kr för Peform ... förlåt, Edition är allt annat än småpengar för en kompakt elbil. Trots det har man höjt standardutrustningen rejält med adapiva LED-strålkastare, head up-display och Harman Kardon-ljud.











Personer som har köpt en Golf GTI eller en Scirocco eller något annat som inte är en vanlig bil på fyra hjul betalar extra. Man får något extra och man får något annorlunda. I fallet med ID.3 GTX är det alltså komfort, kraft, balans – och lång räckvidd.
ID.3 GTX är mer sportigare och smidigare än de större GTX-modellerna med fyrhjulsdrift. Fjädringen kan justeras i fina små steg från så mjuk och följsam även över hål, till så hård att enbart en ingenjör från utvecklingsteamet kan tycka att det är kul.
Lite över Comfort-inställningen, några tryck åt höger, hittar man den gyllene medelvägen med en läcker fjädring som absorberar allt. Den ger maximal stabilitet på motorvägen och landsvägen, och det stora batteriet gör att man kan köra, köra och köra.
Den snabba ID.3 med bakhjulsdrift är limmad mot vägen även när man trycker på med gasen. Vridmomentet på 545 Nm är ovanligt för en så "liten" modell och det känns som att kraften typ aldrig sinar. I de skarpaste svängarna, där man i en Golf GTI kan bromsa sent och ändå behålla hög hastighet genom svängen, är ID.3 GTX för tung och oskarp. Den är ju trots allt inte en GTI.
Den slutgiltiga domen
Det är en riktigt bra idé av Volkswagen att besluta att ID.3:s snabbaste och mest sportiga version inte ska heta GTI. Tyskarna har ännu inte kommit på receptet för en elbil som är lika sportig som en Golf GTI.
ID.3 GTX är en dyr modell. Men den är på sitt eget sätt också något speciellt. Och den har bra med utrustning, riktigt bra kraft, en mycket behaglig fjädring för långresor samt ett batteri som ger en anständig räckvidd.
SPECIFIKATIONER
Volkswagen ID.3 GTX Edition
Motor:Elmotor (bak) Effekt: 326 hk/545 Nm 0–100 km/h: 5,7 sekunder Toppfart: 200 km/h Förbrukning: 14,9 kWh/100 km Räckvidd: 593 km Batteristorlek: 79 kWh Laddkapacitet: 185 kW Mått (L/B/H): 426/181/156 cm Tjänstevikt: 2.042 kilo Dragvikt: 0 kilo Bagageutrymme: 385-1 267 liter Pris: 594.900 kr Privatleasing: Anges ej Förmånsvärde: Från 5.261 kr/mån (Edition)