Funderar du på att köpa elcykel?
Undrar du hur en elcykel fungerar? Hur var det med elcykelpremien? Här reder vi ut begreppen och tekniken och ger tips på vad du ska tänka på när du ska köpa elcykel.
En elcykel är en helt vanlig cykel som utrustats med ett elsystem ett batteri och en motor. Du kan välja om du vill använda elcykeln som en vanlig cykel eller aktivera elsystemet. Motorn aktiveras när du rör på pedalerna och hjälper till upp till 25km/h, därefter är det dina benmuskler som styr farten. Motorn stannar automatiskt när du slutar trampa och aktiveras igen när du börjar trampa, det är det här många misstar sig på som tror att motorn alltid är igång.
Fördelarna är många när det kommer till elcykel eftersom man kan ta sig till och från platser utan att behöva svettas och man kan också stänga av motorn för att kämpa lite mer och få den tuffa motionen vissa söker. Uppförsbackar är en ren fröjd med lite motorhjälp.
Fördelaktiga driftkostnader
Kostnaden för elen som används till cykeln ligger på ca 20 öre per mil. Räknar man med inköp, värdeminskning och underhåll blir det cirka 4 kr/mil, för en genomsnittlig bil blir det cirka 65 kr/mil. Pendlar man två mil om dagen kan man med en elcykel spara ungefär 120 kr per arbetsdag.
Hur länge batteriet räcker skiljer sig beroende på fabrikat och storlek. Men några riktmärken man kan sikta på är:
- 25-50 km för ett batteri med 8 Ah 36V vilket motsvarar ca. 280 Wh
- 30-60 km för ett batteri med 9 Ah 36V vilket motsvarar ca. 320 Wh
- 35-70 km för ett batteri med 10 Ah 36V vilket motsvarar ca. 360 Wh
- 40-80 km för ett batteri med 11 Ah 36V vilket motsvarar ca. 400 Wh
- 50-110 km för ett batteri med 14 Ah 36V vilket motsvarar ca. 500 Wh
Motorns placering gör stor skillnad
Motorn kan placeras på tre olika ställen; framhjulet, bakhjulet eller i vevlagret. Motorn i vevlagret är överlägset det bästa stället då du bland annat kan byta däck utan att ge dig på motorn. Det är dock dyrare att placera motorn där vilket gör cykeln dyrare. Det krävs också en speciell ram vilket också ökar priset.
Viktigt att tänka på enligt Transportstyrelsen
En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
- Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
- Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
- Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.