Test: BMW i5 Touring
BMW i5 touring

Test: BMW i5 Touring

Den första elektriska kombibilen från BMW är lyxig, har fantastiska köregenskaper och massor av utrymme. BMW i5 Touring är nästan en perfekt kombibil.

TEXT Morten Bek FOTO PR
Blocket samarbetar med danska Bilbasen som var inbjudna till Tyskland av BMW.
Det finns Porsche Taycan Sport Turismo. Sedan finns det Nio ET5 Touring, MG5, Opel Astra Electric Sports Tourer och dess tekniska kusin Peugeot E-308 SW. Elektriska kombibilar i flera storlekar. Men ingen elektrisk kombi som lanseras är perfekt.
Taycan Sport Turismo har ett litet bagageutrymme och ett hårresande pris. ET5 Touring har sina goda sidor, men ingen vill köpa en bil från Nio eftersom det kostar en förmögenhet att få den med batteri. MG5 är… på alla sätt billig men ändå inte prisvärd, och Opels och Peugeots elbilar har en räckvidd som hör till det förflutna.
Nu kör jag den nya BMW i5 Touring, den första elektriska kombibilen från BMW. Jag ger den pluspoäng på alla punkter och att den är det närmaste vi har just nu till en perfekt elektrisk kombibil.

Kombins återkomst?

Jag har utelämnat att nämna Volkswagens nya elektriska kombibil, ID.7 Tourer. Den är i samma klass som i5 Touring om jag går direkt efter karossens längd. Men ID.7 Tourer är inte på marknaden än, och jag vet inte hur den körs, så om den kan utmana i5 Touring? Det är för tidigt att säga.
Jag har åkt till München, hemstad för BMW, för att testa den elektriska kombin.
På de två rutterna som tar mig och en kollega norrut och tillbaka igen på fyra timmar finns det många skyltar till Ingolstadt. Hemstad för konkurrenten Audi. Hos Audi finns det ännu ingen elektrisk kombibil, men det är en i samma storlek som i5 Touring på väg: A6 Avant E-Tron. När det är dags för premiär är oklart, men klart är att BMW har tagit ledningen med i5 Touring.
Det ser värre ut 216 kilometer från BMW-högkvarteret i München. Hos Mercedes i Stuttgart är den stora elektriska kombibilen knappt på gång. Jag tror att elektrifieringen av kombibilar i alla storlekar kan få många att lämna en SUV eller crossover och återvända till en kombi, som är lägre och mer aerodynamisk – och får därför fler kilometer per kilowattimme i batteriet.

Batteri utan kompromisser

Bra jobbat av BMW-designers att skapa en kombibil som är vackrare och mer funktionell än den motsvarande sedanen. 5-seriens kombi (som även finns som dieselbil och som plug-in hybrid) har bättre proportioner och en design som inte är lika tung som sedanens.
Förbättrad aerodynamik har gått ut över en annan funktion som BMW har haft i årtionden i sina kombibilar. Bakrutan, som kunde öppnas separat från bakluckan, är nu fastlimmad vid bakluckan och kan inte öppnas. Rutan har nämligen gjorts så liten, eftersom det förbättrar aerodynamiken, och det finns klädsel på varje sida av rutan att den separata bakrutan inte längre är möjlig.
För att få plats med ett stort batteri och en eller flera elmotorer har 5-serie Touring, precis som 5-serie sedan, vuxit sig mycket stor. Den är 506 cm lång, och den får en 3-serie Touring att se ut som en småbil. Lyckligtvis kommer alla de många centimeterna med bra utrymme.
BMW-i5-eDrive40-Touring 043 BMW berättar stolt att alla versioner har samma utrymme i kupén och bagageutrymmet. Varken i plug-in hybriden eller elversionen märks det att det finns ett stort batteri och tillhörande elektronik ombord. Bagageutrymmet är helt plant och rymmer 570 till 1 700 liter.
Baksätet provsitter jag några minuter innan jag går och sätter mig bakom ratten. Sittpositionen är bra, och benutrymmet, takhöjden och bredden är tillräckliga för personer som är längre än jag. Med ljus interiör, stort panoramaglastak, två klimatzoner och sätesvärme tar jag gärna en mycket lång åktur i i5 Tourings baksäte.

Mellan förnuft och galenskap

Och hur lång resa kan jag göra innan det är dags för en paus? Alla versioner av i5 Touring – och det finns två med en tredje på väg – har ett batteri med en kapacitet på 81,2 kWh. Motoreffekten och utrustningen påverkar räckvidden, så medan basmodellen i5 Touring eDrive40 presenterar 558 kilometer på en laddning, kommer den bättre utrustade i5 Touring eDrive40 M Sport med samma motoreffekt ner till 549 kilometer.
Det går ytterligare 51 kilometer mer än toppmodellen i5 Touring M60 xDrive. Det är inte så konstigt, för där basversionen har 340 hk och bakhjulsdrift, måste batteriet försöka motstå urladdning från två elmotorer (fyrhjulsdrift) och 601 hk. Jag börjar köra i i5 Touring eDrive40 M Sport och byter efter lunch till i5 Touring M60 xDrive, men upplevelsen får du i omvänd ordning.

500 000 kr mer för toppmodellen är ett rån

Det galnaste är kanske priset. 1 275 800 kr skulle någonstans vara möjligt att förklara och försvara, om inte basmodellen existerade. i5 Touring M60 xDrive körs helt fantastiskt, och jag behöver nog inte ens säga hur snabb den känns. Den styr bättre än basmodellen, står mer stabilt på de underbara landsvägarna.
Men den är bara några tusenlappar från att vara 500 000 kr dyrare än basmodellen. En halv miljon kronor för en extra elmotor, några M-element och andra bromsar? Ingen kan behöva så mycket kraft att det är värt att betala en halv miljon kronor mer för en modell som redan har gott om kraft.
Det är inte en basvarianten, utan en M Sport jag kör. Prisskillnaden är 35 000 kr för lite extra utrustning. Men som jag nämnde när jag testade i5 sedan 2023, är M Sport-utseendet en oumbärlig del av hela designen. Basversionen har inget med sportig design att göra. I brist på bättre ord ser den ut som en pensionärsbil.
Den kör dock definitivt inte som en sådan. Med M Sport-utrustning är fjädringen styvare, och i den tyska testbilen finns adaptiv fjädring. I total lyx och tystnad äter testbilen motorvägar, krokiga landsvägar och trånga svängar. Den har dock också en aktivt styrande bakaxel, så standardvarianten kommer att ha lite annorlunda uppträdande.
Den tysta, snabbt reagerande elmotorn ändrar inte på fjädringsutrustningen. Man reser ståndsmässigt med de 340 hk i i5 Touring eDrive40, även om det är nästan 2,3 ton att släpa på. Den elektriska kombibilen från BMW är mycket nära min bild av en perfekt kombibil. Den är attraktiv och lyxig, rymlig och bekväm att köra. Produkten motsvarar mer än priset, och även om man köper den mest avskalade utan extrautrustning finns det egentligen inga stora brister. Men räckvidden verkar på testturen inte vara prålig och ligger omedelbart 150-200 kilometer från de angivna 549 kilometer.
Testbilen kan ha påverkats av att journalister före mig har kört mer friskt, så i5 Touring får än så länge bara en anmärkning på den punkten. På alla andra punkter träffar BMW som första elektriska kombibil rätt.
SPECIFIKATIONER BMW i5 Touring eDrive40 M Sport
Motor: Elmotor (bak)
Effekt: 340 hk/430 Nm
0-100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 193 km/h
Förbrukning: 16,9 kWh/100 km
Räckvidd: 549 kilometer
Batterikapacitet: 81,2 kWh
Laddkapacitet: 205 kW
Mått: 506/190/155 cm
Körklar vikt: 2 255 kilo
Dragvikt: 1 500 kilo
Bagagevolym: 570-1 700 liter
Pris: 875 600 kr (i5 Touring finns från 833 800 kr)
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer