Duell - VW ID.7 vs Hyundai ioniq 6
Hyundai ioniq 6 volkswagen id.7

Duell: VW ID.7 slår Hyundai Ioniq 6 på alla punkter utom priset

Är VW ID.7 och Hyundai Ioniq 6 så olika som de ser ut? I det här duelltestet ställer vi de två stora och strömlinjeformade familjeelbilarna mot varandra.

TEXT & FOTO Simon Hallenslev
Utifrån sett finns det knappast två konkurrenter som skiljer sig så mycket åt som Hyundai Ioniq 6 och VW ID.7. Hyundai Ioniq 6 uppenbarar sig som en aerodynamisk skapelse med en nästan futuristisk strömlinjeformning, som ändå kombineras med retro-touch i form av de tydliga LED-pixlarna i fram- och bakljusen.
VW ID.7 är den diametrala motsatsen. En tydlig VW-produkt, diskret och lågmäld, precis som man förväntar sig av ett elektriskt Passat-alternativ. LED-linjen som förbinder strålkastarna illustrerar tydligt att detta är ännu en stor familjebil från den elektriska ID-familjen.
Den stora frågan är hur olika de är under ytan, i kupén och bakom ratten? Det är vad jag försöker svara på när jag ställer VW ID.7 mot Hyundai Ioniq 6.

Hur är dem inuti?

Mjukare och med en bättre skärm

Det första du lägger märke till när du sätter dig bakom ratten på Hyundai Ioniq 6 är körställningen, som är befriande anti-SUV och nära marken. Det tar inte många minuter att hitta sin optimala körställning och ännu mindre att komma till rätta med reglagen i kupén.
Det finns tydliga tryckknappar på ratten som visar att du vet vad du gör, två 12,3-tumsskärmar och en dedikerad panel för luftkonditioneringen. Den senare är visserligen utrustad med touchknappar som kan vara svåra att pricka under körning, men du behöver åtminstone inte titta upp på skärmen för att justera temperaturen. Det måste du i VW ID.7, som har blivit något enklare att använda efter en uppdatering av infotainmentsystemet. Nu finns det en fast stapel längst ner på skärmen med temperaturkontroll.
Jag har aldrig varit ett fan av det infotainmentsystem som Hyundai erbjuder i Ioniq 5 och 6. Sedan lanseringen av Ioniq 5 2021 har det varit oförändrad när det gäller skärmupplösning, layout och användarvänlighet, och blir därför överkörd av VW:s nya 15-tumsskärm och toppmoderna system. VW:s välspelande standardljudsystem överglänser också det förvånansvärt platta ljudet som Ioniq 6 levererar.
VW ID.7 körs med en högre upplösning, med fler färger och fler funktioner som är fasta, så att ditt finger vet vart det ska. Å andra sidan får du en mindre skärm för digital instrumentering, men där finns den information du behöver.
Båda kupéerna verkar vara solitt ihopskruvade, men med väldigt olika kvalitet på materialet. I Ioniq 6 finns det flera stora paneler av billig plast, till exempel på dörrsidorna, som blir lite repiga. I stort sett alla ytor gör att ID.7 känns lyxigare och dyrare eftersom de är mjuka och saknar stora plastpaneler.

Utrymme och sikt

Du kommer inte att sakna benutrymme i någon av de två duellisterna. Båda har en hjulbas på strax under 3 meter, vilket garanterar gott om utrymme för långväxta personer i både fram- och baksätet. Framstolarna är svåra att jämföra, eftersom ID.7 är utrustad med de läckra, men också dyra, ErgoActive-stolarna.
I båda bilarna kan en passagerare som är 1,80 sitta bekvämt bakom en förare med samma längd. Om du blir mycket längre kommer din frisyr att krocka med takfodret i Hyundai Ioniq 6. Å andra sidan är bakdörren i Ioniq 6 betydligt större än den i VW ID.7, vilket är bra för bilbarnstolar.
När det gäller bagageutrymmet har Hyundai tanklöst utrustat Ioniq 6 med en smal baklucka. Så inte nog med att det finns 86 liter mindre utrymme i Ioniq 6, öppningen där bak gör det också omöjligt att transportera stora barnvagnar. Omvänt, med en kapacitet på 532 liter och en stor baklucka, kan du oacka in din Buggaboo utan större problem i ID.7.

Hur kör de?

Perfekt för långa resor

Om det är något man kan säga om Hyundai Ioniq 6 så är det att den är aerodynamisk – och det har fler fördelar än bara låg energiförbrukning. På motorvägen är Ioniq 6 tyst som en kyrkråtta. Lägg därtill det faktum att underredets favoritplats är motorvägen, och du har en bil som är verkligt bekväm på långa resor.
VW ID.7 är faktiskt också det, även om det finns lite mer vind- och vägljud. Styrningen på den tyska bilen är tyngre viktad är på Ioniq 6. Det ger inte bara bättre riktningsstabilitet på motorvägen, utan också en körupplevelse med mer tyngd och bättre balans. Den lite för lätta styrningen i Ioniq 6 får dock lite upprättelse genom att vara lättare att hantera i stadskärnan.
Ingen av de två duellisterna kan egentligen beskrivas som smidig och de passar bäst på raka vägar och motorvägar. De kan inte böja fysikens lagar för att komma runt vare sig hög vikt eller total längd. Underredena är i stort sett fria från krängning, men de är aldrig riktigt dynamiska.
Den Ioniq 6 som använts I testet gör ett bättre jobb över skarpa gupp i låga hastigheter, men är också utrustad med mindre fälgar. De ojämnheter som upplevs i ID.7 är lika tydliga i Ioniq 6 med större fälgar. Ingen av dem är obekväm, men du kommer säkert att känna av några gupp när du kör på vintervägar.

Räckvidd och laddning

Hyundai Ioniq 6 drivs av ett 77,4 kWh-batteri och en 229 hk elmotor på bakaxeln. Detta ger en uppgiven räckvidd på 614 km, vilket under gynnsamma väderförhållanden inte är så illa enligt min kollegas förbrukningstest av Ioniq 6. När det är dags att slå på strömmen igen snabbladdar den koreanska bilen med kvicka 240 kW tack vare Hyundais 800V-arkitektur.
VW ID.7 drivs av ett 82 kWh-batteri och en 286 hk elmotor på bakaxeln. Detta ger en angiven räckvidd på 618 kilometer, vilket vi inte har haft möjlighet att förbrukningstesta. I den kalla vintertestmiljön verkar den tyska bilen inte märkbart mer strömhungrig än Ioniq 6. VW ID.7 laddas med 175 kW på likström.
Båda duellisterna är befriande återhållsamma i förhållande till sin kraft. De är smidiga utan att vara överväldigande snabba, som många andra elbilar i slutändan är. Hyundai Ioniq 6 går från 0 till 100 km/h på 7,5 sekunder, medan ID.7 tar en sekund mindre. Det är allt du behöver.

Priser och utrustning

Det här duelltestet genomfördes innan Hyundai pressade priserna på sina tre elbilar. De ständiga prisfluktuationerna som orsakas av priskriget på elbilar gör det extremt svårt att hänga med som konsument.

Hyundai pressar priserna på sina elbilar

Hyundai Ioniq 6 Essential med 77,4 kWh batteri startar idag på 589 000 kronor. Essential är instegsmodellen, men det betyder inte att den är billig. Du får utrustning som 2-zons klimatanläggning, uppvärmda framsäten och ratt, adaptiv farthållare och alla typer av säkerhetssystem från döda vinkeln-sensor till motorvägsassistent.
VW ID.7 Pro är runt 50 000 kronor dyrare och börjar på 640 000 kronor utan saker som rattvärme, döda vinkeln-sensor och adaptiv farthållare med coasting-funktion, vilket Ioniq 6 har som standard.
Om man flyttar upp en trimnivå lägger båda utmanarna till utrustning som är värd att överväga som eljusterbara framsäten, head-up display, uppvärmda baksäten och LED matrix-strålkastare. VW ID.7 Style får en 360-graderskamera som Ioniq 6 Advanced inte har, en extra zon för klimatanläggningen i baksätet och all säkerhetsassistans du kan drömma om. Du får också matrix LED-strålkastare, en elektrisk baklucka och de fantastiska ErgoActive-framstolarna med 14-vägs elektrisk justering.

Den läckraste bilen är den dyraste

Slutsatsen är något av ett antiklimax. Den dyrare VW ID.7 är den bättre av bilarna. Körupplevelsen är bättre balanserad och präglas av en förtroendeingivande tyngd som VW garanterar i alla sina elmodeller. Kupén består av mer premiummaterial och en skärm som är klart överlägsen Hyundais. Det är högre i tak i baksätet och ett mer praktiskt bagageutrymme.
Hyundai Ioniq 6 är inte en dålig bil. Med tanke på de nya och sänkta priserna är den definitivt värd att överväga mot ID.7. Du kan spara pengar samtidigt som du fortfarande får en bekväm, tyst och välbyggd bil. Kontrollerna är också mindre tekniska om du inte gillar pekskärmar, och kupéutrymmet är utmärkt för alla som inte behöver en barnvagn i bakluckan. Lägg därtill att Hyundai erbjuder en femårig garanti jämfört med VW:s tvååriga garanti så är Ioniq 6 en bättre affär.
Som stora och strömlinjeformade familjebilar som körs på el är det ingen av utmanarna som missar målet. VW ID.7 slår Hyundai Ioniq 6 på de flesta punkter, förutom ekonomi, som för många nog är det viktigaste när det väl kommer till kritan.
SPECIFIKATIONER - Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD Advanced
  • Motor: Elektrisk (bak)
  • Batteri: 77,4 kWh (74 kWh netto)
  • Effekt: 229 hk / 350 Nm
  • 0-100 km/h: 7,4 s
  • Topphastighet: 185 km/h
  • Förbrukning: 14,3 kWh/100 km
  • Räckvidd: 614 km
  • Laddningskapacitet: 240 kW
  • Mått (L/V/H): 486/188/150 cm
  • Egenvikt: 1 985 kg
  • Vikt vid bogsering: 1 500 kg
  • Bagageutrymme: 401 liter + 45 liter lastutrymme
SPECIFIKATIONER - VW ID.7 Style
  • Motor: Elektrisk (bak)
  • Batteri: 82 kWh (77 kWh netto)
  • Effekt: 286 hk / 550 Nm
  • 0-100 km/h: 6,5 sekunder
  • Topphastighet: 180 km/h
  • Räckvidd: 618 kilometer
  • Laddningskapacitet: 175 kW
  • Förbrukning: 14,2 kWh/100 km
  • Mått (L/V/H): 496/186/153 cm
  • Vikt vid start: 2 172 kg
  • Vikt vid bogsering: 1 200 kg
  • Bagageutrymme: 532 liter
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer