Test: Uppdaterad Hyundai i20
Även om elbilarnas inträde i den billiga prisklassen kommer närmare, finns det fortfarande skäl att hålla fast vid de små minibilarna med bensinmotor.
TEXT & FOTO Jacob Dalby
De populära klassiska bilmodellerna i klassen som vi kallar "minibilar" är under allt större press av eldrivna konkurrenter i dessa tider. Det gäller modeller som Peugeot 208, Renault Clio och testbilen här, Hyundai i20.
Om du tidigare har velat byta ut bensinbilen mot en elbil har det inte varit möjligt för de relativt små summorna som de rymliga, bekväma och toppmoderna minibilarna kostade. Men utvecklingen inom bilvärlden går i rasande fart, och elbilarna är nu på väg ner i pris.
Med en räckvidd över 300 km är det få som inte skulle kunna få sina dagliga körbehov uppfyllda. I praktiken behöver du köra mer än 200 km om dagen för att Ë-C3 ska få det svårt – även i dåligt väder. Dessutom är Fiat Grande Panda på väg, som sannolikt delar plattform med Citroën Ë-C3, och Hyundai har precis visat sin billiga elbil "Inster", som får ännu längre räckvidd än Ë-C3. Men minibilarna är inte uträknade ännu. Det finns nämligen fortfarande aspekter där de bra, gamla och små bensinbilarna fortfarande har sin plats.
Ett mindre facelift
Hyundai i20 har nyligen genomgått ett facelift. Den var redan välutrustad och välbyggd, så istället för en stor förändring har det skett små förbättringar. Små förändringar som ser till att i20 står sig ett tag till. Det handlar mest om detaljer och ett par nya färger, tillsammans med en flytt av Hyundai-loggan från grillen upp på motorhuven. Luftintagen har också blivit mer markanta.
Invändigt har en liten skärm på 4,2” blivit standard i instrumentpanelen, som också finns i en 100 procent digital version. USB-C-ingång har lagts till, och om bilen har navigation medföljer en infotainmentskärm på 10,25” – inklusive trådlös Apple CarPlay. Slutligen har LED-lampor ersatt glödlampor för belysningen i kupén, och den automatiska nödbromsen har nu utökats med bland annat cyklistigenkänning.
Låg vikt vinner alltid
När det gäller roliga köregenskaper är vikt oftast en avgörande faktor. Därför är det en lättnad att köra Hyundai i20, som väger betydligt mindre än elbilar i liknande storlek. Styrningen är skarp, det finns gott om grepp, och den lilla karossen lutar lagom mycket för att det ska vara roligt utan att hastigheten blir olaglig.
Tillsammans med den lilla 3-cylindriga bensinmotorn, som faktiskt låter riktigt bra och ger ett bra driv, kan den lilla bensinbilen definitivt framkalla ett leende. Den talar till pojkdrömmen i mig på ett helt annat sätt än vad elbilarna normalt gör – och det förstås i positiv bemärkelse.
Testbilen är utrustad med en dubbelkopplingsväxellåda, och den kräver lite tillvänjning. Om du ska göra en snabb trepunktsvändning är den långsam att växla fram och tillbaka, men när du väl är uppe i fart är det faktiskt ganska roligt att manövrera dubbelkopplingsväxellådan manuellt med växelpaddlar.
Tillsammans ger detta en bil som – tack vare det fina ljudet, den låga vikten och sättet den byter riktning på – en mycket mer engagerande körupplevelse än vad man någonsin kan få i en elbil i samma klass. Dock är i20 bäst lämpad för landsvägar, då det finns en del vägbrus vid motorvägshastighet.
Bostaden är avgörande
I en ideal värld är elbilar för alla. Men det är fortfarande långt från verkligheten idag. Om din bostad till exempel saknar möjlighet att installera en laddstation, är det fortfarande mycket mer bekvämt med en bil du kan tanka.
Har du däremot möjlighet att installera en laddstation hemma, måste ditt dagliga körbehov vara långt över genomsnittet för att en elbil inte ska vara vettig. I många fall räcker det faktiskt om du har möjlighet att ladda på jobbet.
Hyundai i20 står sig fortfarande som en av de bästa, om inte den bästa, helhetslösningen för en minibil med bensinmotor. Trots att elbilarnas inträde pressar hårt, erbjuder i20 kvaliteter som vi sällan, eller aldrig, kommer att få se i elbilarna.
SPECIFIKATIONER
Hyundai i20 1.0 T-GDi aut Essential
Motor: Bensin, R3, 998 ccm
Effekt: 100 hk / 172 Nm
0-100 km/h: Ej angivet
Toppfart: 185 km/h
Förbrukning: 5,3 l/100 km
Mått (L/B/H): 407/178/145 cm
Tjänstevikt: 1 165 kg
Släpvikt: 1 110 kg
Bagageutrymme: 352 liter
Pris: från 221 900 kronor