Test: Mazda 3
Mazda-3-FL-53

Test: Mazda 3

Tillsammans med sina många konkurrenter sticker Mazda 3 ut med sin vackra design, men under skalet är det en gammal bil. Nu ska en liten uppdatering ta fram det bästa ur modellen.

Du kan inte se det, säger du? Och det är OK, för ingenting har faktiskt förändrats i designen av den uppdaterade Mazda 3. Lacken, Ceramic Metallic, som testbilen är utrustad med, är det enda tecknet från utsidan på att det här är den uppdaterade Mazda 3.
På insidan blir det tydligare. Här har infotainmentskärmen i mitten vuxit från 8,8 till 10,25 tum, vilket hjälper till att lyfta utseendet i en modernare riktning. Skärmen i sig är dock inte modern, eftersom den fortfarande inte har någon touchfunktion och därför manövreras med det roterande hjulet vid växelväljaren.
Detta är särskilt märkbart om du använder den nu trådlösa anslutningen till Apple CarPlay / Android Auto. Vi har blivit så vana vid att använda det systemet med pekskärm att det verkar besvärligt att behöva använda den roterande ratten vid växelväljaren för att bläddra igenom alla element på skärmen för att komma till önskad funktion.
Mazda 3 är inte direkt modern och kupén är inte lika tekniskt avancerad som många av konkurrenterna. Å andra sidan gör den så många saker riktigt, riktigt bra. Låt mig ge dig några exempel.

Vad den gör bra

Skärmen kanske inte har någon touchfunktion, men menystrukturen på skärmen är lätt att förstå och samtidigt är det riktigt trevligt att manövrera vridratten. Det har precis rätt tyngd och klickljud som ger känslan av en välkonstruerad bil. Precis som att luftkonditioneringen enkelt kan manövreras på språng med riktiga knappar.
Interiören är överlag riktigt trevlig, det är lätt att hitta en bra sittposition i sätena och alla knappar är inom räckhåll. Och bullernivån hålls på ett minimum eftersom tid och pengar har lagts på att isolera bilen ordentligt.
Kabinupplevelsen är genomgående mycket tillfredsställande, vilket åtminstone för mig är en stor kvalitet.
Ett litet roligt faktum. Som en ny funktion måste alla nya bilar i Europa varna dig med ett ljud om du överskrider hastighetsgränsen. Det är bra i sig, men det innebär också ett ljud om du kör 51 km/h i en 50 km/h-zon. Det är faktiskt ganska stressande i längden. Som tur är har Mazda en fysisk knapp för att stänga av alla ljud, så att du inte behöver gå igenom en myriad av menyer på skärmen. Tack för det, Mazda.

Upplevelsen bakom ratten

Körupplevelsen hänger fint ihop med känslan i kupén. Allt går smidigt, det finns inget knakande, klonkande eller klankande. Det finns en förfining i Mazda 3 som ingen av dess konkurrenter kan skryta med.
Styrningen är inte särskilt responsiv, men den är tillräckligt exakt för att du inte ska behöva göra några korrigeringar genom rondellen. Underredet är inställt på den mjuka sidan, men bilen lutar inte för mycket även om du trycker på gaspedalen lite hårdare genom ett par snabba hörn.
Testbilen är utrustad med manuell växellåda som standard. Den automatiska växellådan kostar extra. Personligen skulle jag hålla mig till den manuella växellådan eftersom den är trevlig att använda, snabbare och mer ekonomisk än den automatiska.
Motorn i testbilen är dock en annan faktor som får Mazda 3 att verka lite ålderstigen. Den 2-liters bensinmotorn med 150 hästkrafter måste plågas med varvtal innan något händer. Det finns praktiskt taget inget vridmoment vid låga varvtal.

Vad den inte gör så bra

Förutom den något klena basmotorn finns det några andra punkter där Mazda 3 inte är något för de flesta. Utrymmet i kupén är trångt och särskilt baksätet känns som en liten grotta att krypa in i.
För det första måste du vara försiktig så att du inte slår huvudet i taket, eftersom själva ingången är ganska smal. När man sedan sätter sig i baksätet inser man att det nästan inte finns något benutrymme och att den mycket breda C-stolpen och de små bakrutorna inte släpper in mycket ljus.

Prioriteringar

Det är alltså inte ny teknik eller snabba motorer som kommer att locka kunder till Mazda 3, utan snarare en gedigen känsla av kvalitet och, inte minst, upplevelsen av en bil som prioriterar funktionalitet.
Den nya 10,25-tumsskärmen är standard på alla utrustningsnivåer, tillsammans med LED-strålkastare, elektriskt infällbara backspeglar, 16″ lättmetallfälgar, adaptiv farthållare, backkamera, luftkonditionering och navigation - men inte sätesvärme eller regnsensorer.
Med Homura-utrustning, får du 18″ lättmetallfälgar, svarta backspeglar, nyckellös start, uppvärmda framsäten, regnsensor, parkeringssensorer fram och bak, svart klädsel med röda sömmar, trådlös smartphone-laddning, automatiskt avbländande backspegel och automatisk klimatkontroll med dubbla zoner.
Mazda 3 är inte överlägsen i de klassiska parametrarna, men den betonar faktorer som, för mig, helt enkelt höjer livskvaliteten. Jag väljer gärna en Mazda 3 - till och med över de flesta konkurrenterna.
Blocket är en del av Schibsted marketplaces.
Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer