Garage-11 handlar huvudsakligen med Porsche 911, vår passion & intresse för just Porsche gör att vi har större insikt samt kännedom kring just dessa fantastiska bilar än många andra aktörer på marknaden.
Med många mil bakom Porscheratten vill vi gärna kunna guida dig rätt i ditt Porscheköp.
Porsche har ett väl genomarbetat sortiment av modeller, där det finns en porsche till samtliga ändamål och förare.
Garage-11 finns vid din sida likt en "wingman" när beslutet skall tas ifall det blir en 911 4S, 911 Turbo eller en 911 GT3 RS.
Kärleken kan vara blind när man ska investera i sin dröm, viktigt är att den lever upp till ens förväntningar och fungerar till de ändamål som den är tänkt till!
911 är en fantastisk bil med alla dess modeller!
Så komfortabel som en 911 4S med PDK-låda & komfortabla 18-vägs sportstolar samtidigt extrem som en 911 GT3RS med helbur & flamsäkra stolar! Fantastiskt med samma kaross men ändå så olika ändamål.
Välkommen till Garage-11.
Det är något magiskt med en 911 i sin absolut renaste form. Någonting med storleken och formen. Hur självklart det känns och hur enkelt det upplevs på ögat. Visst finns här detaljer och saker som drar ögat till sig men i det stora hela så är det en väldigt vacker och elegant form. Alla tidiga 911 bär tydligt sitt Porsche DNA men i vissa bilar är det mer påtagligt. Ett bra exempel på det är bilar som denna 911 S från 1971.
Bilen föddes i september 1971 i sin Hell-Fienbein kulör...eller elfenbensvit på ren svenska. Bilen specificerades av Porsche fabriken själva och det är också dom som står som beställare på bilen. Det är som sagt en elegant exteriör som är enkel i sina detaljer och som vilar till synes nästan viktlöst över sina breda Fuchs fälgar i en svart och borstad finish. Exteriören precis som merparten av bilen har under de senaste åren genomgått en renovering som utvändigt bland annat omfattade ny lack och lister. Även mekaniskt har bilen gåtts igenom med en komplett motor renovering och en övergång av hjulupphängning och styrning. Helhets intrycket är en klassisk 911 som andas mekaniskt och visuellt väldigt starkt. Interiören bryter emot den ljusa exteriören med sin svarta klädsel. Sportstolarna är också nyklädda och erbjuder en ökad komfort och skålning till förmån för aktivare körning. Framför föraren finns en tidsenlig MOMO Prototipo ratt och strax bakom de ikoniska fem mätartavlorna. Passagerarsidan pryds av ett enkelt 911S emblem över handskfacket.
Ringa 2473 bilar han man med att tillverka mellan 70-71 och endast 1744st av dessa var coupéer. Ämnad att stå som kronan på verket i 911 sammanhang så var, och är 2.2 S något alldeles extra jämfört med en 'vanlig' 911. Bilen utrustades med bland annat krängningshämmare bak och en mer motorsport inspirerad motor som levererade hela 30 hk mer än sina syskon. Idag låter det kanske inte som så mycket för världen men 1971 så var 30hk ganska kännbart när närmaste syskonet hade bara 150 hk.
Ett välbevarat och smakfullt restaurerat exemplar av en av Porsches mest underbara iterationer av F-modellen.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se
Vi lever i en intressant era inom motorindustrin. Något som vi ska värna och ta till vara på. Det är nämligen vår generation som sannolikt kommer att få uppleva det absolut bästa som förbränningsmotorn har att erbjuda. Dessutom så får vi vara med om insteget i en ny era. Och mitt i allt detta så levererar några av världens absolut främsta aktörer enastående bilar så som Ferraris SF90.
Det var 2019 som världen först introducerades till Ferraris första serietillverkade PHEV och på ordinär mané så sparade man inte på krutet. Mitt-motor v8an fick inte bara assistans av två turbo aggregat utan här även av tre el-motorer. En i växellådan och två över fram axeln. Sammanlagt så trycker bilen ut strax norr över 1000hk med 800nm. Det är siffror som ger intrycket av att man snubblat över tangentbordet och kommit åt ett tecken för mycket men ingenting kan förbereda dig för hur dessa siffor känns i verkligheten. Stödet från el motorerna eliminerar alla svagheter hos förbränningsmotorn och fyller ut helt med effekt...över allt. I växlingar,i dalar i effektkurvan och så vidare. vilket ger acceleration som är helt hejdlös.
Detta exemplar kvarstår hos sin första brukare och har endast rullat 115mil. Specificerat som en Spider med en diger utrustningslista så sticker denna SF90 ut från mängden framför allt genom sin underbara färgkombination. Exteriören går i Rosso Fiorano 321 och lyfts av sina kontraster i kolfiber detaljer och kontrasterande tak i svart. Hela bilen är skyddad av skyddsfilm från dag ett vilket bibehåller bilen helt felfri. Även invändigt så har utsatta partier och kolfiber detaljer skyddats med PPF. Det är en synnerligen aggressivt formgiven bil som inte alls döljer sina talanger men samtidigt i sann Ferrari anda är enormt vacker.
Insidan kontrasterar exteriören helt men fortfarande i en klassisk färgkombination. Här möter svart läder och kolfiber läder i Beige tradizione 899. En sadelbrun kulör som på ett perfekt sätt ger liv till insidan. Små detaljer som de insydda Cavallino hästarna i nackstöden. Förarmiljön domineras av en display som sköter samtliga av bilens funktioner genom reglage på ratten. En miljö som är helt klädd i kolfiber. Interiören följer samma etos som resten av bilen med funktions fokuserad formgivning. Ett avskalat men vackert genomtänkt upplägg i en symfoni av läder och kolfiber.
Vi menar att SF90 är en modell som vi kommer att titta tillbaka på och fascineras av. En markör i bilindustrins historia där förbränning möter elektrifiering med sitt ända fokus att leverera så mycket körupplevelse som bar möjligt.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se
2014 lanserade AMG sin andra helt fristående modell efter att ha avslutat produktionen av SLS. Modellen, som fick namnen AMG GT var dock något helt annat, menat att vara en mer tillgänglig sportbil,mer användbar. En 4 liters motor ersatte SLSen 6,2 liter och hjälptes istället av två turboaggregat monterade emellan cylinderbankarna för att öka respons och göra motorn mer kompakt. Vid säljstart levererade motorn upp till 510hk och var kopplad till en dubbelkopplingsväxellåda. Bilen blev en succé ganska omgående delvis tack vare det fantastiska drivpaketet men också till stort tack vare den ganska tidlöst vackra siluetten. AMG lyckades i stort sett felfritt med att skapa en modern super GT vagn som tydligt kan identifieras som en Mercedes-AMG men som samtidigt lämnar spår av märket historia.
Två år senare 2016 ser vi för första gången syskonen GTR och GTC som är uppdaterade varianter på framgångssagan AMG GT. GTR är ämnad att fokusera på aktiv körning med tydliga tendenser som banbil medans GTC fyller utrymmet mellan GTS och GTR. Vilket också i mångas ögon gör den till den optimala varianten av karossen. Visuellt delar GTC mycket med sin storebror i form av en något bredare kaross,en lägre chassihöjd och en generellt aggressivare utformning på stötfångare som i stort delas med GTR. Under huven återfinner man den nu legendariska M178 motorn men här med hela 669hk tack vare RENNtech. RENNtech som har lång erfarenhet av att göra snabba Mercedes bilar ännu snabbare har här monterat sitt R1 kit som hjälper till med andningen både in och ut i kombination med ny mjukvara.
Trots sin något aggressivare styling är exteriören vacker,sober och enkel. Iklädd en metallic grå kostym i matt finish som vackert framhäver bilen många veck och former. 19"/20" fler-ekrade fälgar döljer enorma keramiska skivor som stoppas av gul/guldiga ok. Den svarta suffletten döljer en vacker kontrast i den exklusiva beigea läderklädslen. Så fort man öppnar förardörren möts man av just detta. Det ljusa lädret möter svart över instrumentpanelen och över stolar och dörrsidor dekorativt sytt med diamantmönster. Kvalitetsvalen är höga,som alltid i Mercedes. Burmester ljudsystemet med dekor i aluminium klär interiören för att knyta ihop med en rad andra detaljer i samma material. Mittkonsolen kantas av 8 knappar som styr drivpaketet med diverse körlägen och justeringar för chassi. Tillsammans ramar det in växelväljaren och reglage för infotainment.
Denna AMG GTC levererades ny här i Sverige och och kvarstår i ett enormt fint skick. Unik i sin färgkombination och går en fin balans mellan sportighet och lyx.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se
Ferraris mittmotor-bilar har alltid varit något alldeles speciellt. EN serie bilar som de senaste 40 åren har definierat stor del av hela företaget. Bilarna har såklart stått till grund för mer parten av bolagets produktion men även stått till grund för stor framgång inom motorsport. Något som verkligen tog fart i mitten av 90-talet då man med sin egen 'Challenge'-serie öppnade möjligheten för ett mer utvecklat racing program för sina 'gentlemen drivers' och privata race team. Det som då kallades 'Challenge'-serien har idag kommit att bli det man benämner som Corsa Clienti. Men det kanske bästa som har kommit ifrån serien är de mer fokuserade gatbilar som utvecklats med mittmotor-bilarna som grund men mer anpassade för banbruk. Först ut var 348 följt av F355 Challenge som egentligen var i båda fallen eftermonterade paket som kunde köpas till till de "vanliga" bilarna. 360 generationen medförde modellen Challenge Stradale och var också det riktiga startskotten för Ferraris nerstrippade råare modeller.
2007 kom så efterföljaren. Baserad runt 430 plattformen så fick vi denna bil. 430 Scuderia. Bilen följde samma recept som sina föregångare med mindre vikt och ökad effekt tillsammans med ett mer motorsport fokuserat chassi. Bekvämligheter som läderklädda dörrsidor och mattsatser ersattes med kolfiber,synliga aluminium svetsar och i visa fall som här till och med avsaknad av radio. Effekten höjdes till 510hk och resultatet av dieten blev 100kg mindre vikt.
Det är en långt mycket mer dramatisk bil att närma sig än en vanlig F430. Speciellt när det som i detta fallet är en bil helt i svart som endast lyfter sina kontraster i bromsok och sina röda 'Scuderia'-stripes som löper över bilen,elegant inramade i en silvrig kant. Även om profilen kan kännas bekant från syskonet så är de exteriöra skillnaderna många. Framtill har bilen fått en aggressivare stötfångare som lättare styr luften dit den ska. Vidare över sidan en mer definierad tröskel med samma funktion som fronten men det är baktill bilen är lättast att identifiera som en Scuderia. Avgassystemet har flyttat upp och tagit en mer dominerande position i mitten av bilen och omringas av ventilationsgaller som hjälper bilen att evakuera luft och styra denna till sin föredel. Kolfiber är ett dominerande material i allt från speglar till stötfångare och diffusers men även här i detaljer som tanklock och motorrum. Ett tränat öga fångar även detaljer i lamporna som kan identifieras som samma material.
Insidan lyfter den exteriöra kontrastfärgen som här blir dominant. Röd alcantara kontrasteras endast i kolfiber och aluminium. Insydda Cavallino Rampante emblem i nackstöden i svart och Sabelt 6-punkts bälten. Få bilar idag levererar ens i närheten en så dramatisk körupplevelse som denna 430 Scuderia. Svensksåld bil med ringa 2592mil indikerat och två faktiska brukare. 430 Scuderia är Ferrari när det är som absolut bäst.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se
Det är något magiskt med en 911 i sin absolut renaste form. Någonting med storleken och formen. Hur självklart det känns och hur enkelt det upplevs på ögat. Visst finns här detaljer och saker som drar ögat till sig men i det stora hela så är det en väldigt vacker och elegant form. Få bilar visar detta bättre än denna 911 T från 1971.
Denna bil har under de senaste åren genomgått en enormt detaljerad renovering till en nivå som i ord är svår att beskriva. Men det första som slår en när man sätter sig i bilen är att det känns som att sätta sig i en ny 54 år gammal bil. Redan när man går fram till bilen så slås man av helheten. Den lilla nätta karossen, här i silver metallic bärs med lätthet upp av sina 14" Fuchs fälgar och omges med detaljer och element i borstad och polerad aluminium, Ju närmare man kommer ju mer slås man av detalj arbetet i denna renovering. De perfekta glappen mellan skärmarna och panelerna. som exempel.
De första kontaktytorna med bilen känns delikata men samtidigt perfekt avvägda för sin funktion. Dörrhandtaget klickar perfekt upp förardörren med ett ljud som bara en gammal Porsche har och du möts av en interiör som är renoverad till precis samma standard som resten av bilen. Svart läder möter här inlägg i hundtand och formar en underbar kontrast mot den kol-färgade mattan. Den tunna 360mm ratten känns nätt och perfekt i handen och är klädd i samma svarta läder som resterande inredning. Strax till höger hittas värme reglage men inte mycket mer. Ingen radio. Inga distraktioner. Passagerarsidan pryds av ett enkelt 911 T emblem.
Detta är verkligen en bil man inte kan sluta leta detaljer i. I dörrgången på förarsidan öppnar man huven över den 2, 2 liter stora sex cylindriga motorn. Ögat faller direkt mot detaljerna. Så som de gul emaljerade skruvarna och beslagen som genomgående hittas i bilen... De små dekalerna som instruktioner och rekommendationer under huven. Under sin renovering har dock bilen förgyllts med en rad uppgraderingar som är ämnade att styva upp och styrka chassit. Så som 'hockey-klubb'-förstärkningar som kunde återfinnas från fabrik i exempelvis i senare targor i trösklarna och krängningshämmare i kombination med hårdare bakre bärarmsbussningar. Detta har kombinerats med dämpare från Bilstein för att ge bilen ett mer fokuserat chassi. Även bromsarna har uppdaterats med stålomspunna bromsslangar och hålborrade skivor.
Detta är verkligen en bil som måste upplevas.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se
En av världens kanske mest underskattade bilmodeller i vår mening. 997 Turbo S. Att en liten bokstav kan göra så stor skillnad är svårt att tro,trots de så bjuder en 997 Turbo S upp till en ganska annorlunda körupplevelse jämt emot en 'vanlig' Turbo. På papper så är det 530hk som skickas ut till alla fyra hjulen men känslan i kroppen när man rullar på gasen i tvåan säger att den siffran nog är ganska lågt räknat. Kolfiber insug och en rad mekaniska uppgraderingar gör skillnaden större än bara ett S på bakluckan.
Detta exemplar är specificerat på ett genomgående tidlöst sätt med en exteriör i Basalt svart och med de för Turbo S:en typiska RS Spyder fälgarna. Bakom gömmer sig givetvis PCCB bromsar med gula ok. Längs sidan är profilen diskret och bryts endast av med ett insug på bakskärmen som här är klätt i matt kolfiber och lyft från syskonet GT2 från samma generation. En liten detalj som lyfter helheten. Baktill bär bilen stolt sin modellbeteckning i silver. Om man tar några steg tillbaka och tar in helheten så slås man snabbt av storleken på bilen. Hur den sitter på vägen och fotavtrycket den ger. Något som alltid har varit en höjdpunkt hos 997 generationen.
Insidan som så många Turbo S av denna generation går i svart. Dock här delat i läder och alcantara som i sin tur delas med en ljus kontrastsöm. Porsche vapnet återfinns präglat i nackstöden och armstödet i alcantara bör PORSCHE-script stolt. En lite dold detalj här är såklart baksidan av stolarna som i detta fall är lackerade i bilens exteriöra färg. Framför föraren de klassika fem mätartavlorna här i vitt. Det är också här Man får en hint om bilens kanske starkaste attribut. Mätarställningen. Detta är nämligen gissningsvis en av Sveriges bäst bevarade 997 Turbo S:er med ringa 1732 mil indikerat. Bilen såldes ny av Porsche Borås till Lerum och har sedan dess använts synnerligen sparsamt och underhållits uteslutande av Porsche Center.
En extremt välvårdad 997 Turbo S med en prestanda som är svår att greppa innan det upplevts. Svensksåld med fullstämplad bok från Porsche Center. 1732 mil.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se